شناسه سوره مزمل در ویراست جدید جلد اول
مفسران و علمای علوم قرآنی، برای این سوره، تنها نام «مزمّل» را ذکر کرده، و علت آن را وجود لفظ «اَلمُزَّمِّل» در آیهی اول سوره دانستهاند. این سوره به گواهی تمام روایات ترتیب نزول و دانشمندان علوم قرآن، مکی است؛ هرچند برخی در مکی بودن تمام سوره، تردید کردهاند،[1] اما محتوای آیات بهخوبی نشان میدهد که این سوره در مکه نازل شده است.[2] سورهی مزمل، در غالب روایتهای ترتیب نزول، سومین سوره، و پس از سورهی قلم و پیش از سورهی مدثر قرار گرفته است. در روایت منسوب به امیرمؤمنان علی7، سورهی مدثر بر سورهی مزمل مقدم است؛ لکن بهنظر میرسد که این تقدم، وجهی نداشته باشد؛ زیرا:
1. محتوای آیات 1تا 5 سورهی مزمل از برنامهی تربیتی ویژهای جهت آمادگی پیامبر اکرم6 برای دریافت قرآن ازسوی خدا دلالت دارد، درصورتیکه در سورهی مدثر، از برخورد ولید بنمغیره با آن حضرت6 پس از شنیدن آیاتی از قرآن گزارش میشود. به عبارت روشنتر، دریافت وحی قرآنی و واکنش ولید، هنگام قرائت آن از جانب پیامبر اکرم6، در سورهی مدثر روایت شده است.
2. هرچند واژهی «تزمّل» و «تدثّر» هر دو بهمعنی پیچیده شدن در لباس، ملحفه یا گلیم است، اما برخی لغتدانان معتقدند که استعمال تدثّر در لباس رویین و رسمی است[3] و محتوای آیات در هر دو سوره نیز، به این نکته اشاره دارد؛ چنانکه خدای حکیم، پیامبر اکرم6 را با واژهی «مُزَّمِّل» به خروج از رختخواب و بیداری شبانه، دعوت میکند، اما برای فرمان به قیام برای انذار و اعلام خطر به مردم از واژهی «مُدَّثِّر» بهره میبرد. بنابراین نیکوست که سورهی مزمل که برنامهی آمادهسازی است، مقدم بر سورهی مدثر باشد.
در روایتهای یعقوبی و صاحب المبانی نیز، سورهی ضحی پس از سورهی قلم قرار دارد، که این نظر نیز درست نیست؛ زیرا در سبب نزول سورهی ضحی ـ چنانکه خواهد آمد ـ گفتهاند: «چند روزی بر پیامبر اکرم6 وحی نازل نمیشد و آن حضرت با جبرئیل ملاقاتی نداشت، تا آنکه مشرکان به آزار و تمسخر آن حضرت6 پرداختند و گفتند: پروردگار با او قهر کرده است ...» روشن است که این جریان باید پس از نزولهای مستمر و با فاصلهی زمانی اندک صورت گرفته باشد و پیدر پی بودن نزول وحی، چنان روشن و گسترده بوده که انقطاع وحی، توجه مشرکان را بهخود جلب کرده باشد، درحالیکه سورهی قلم دومین سورهی نازلشده بر پیامبر اکرم6 است و هنوز نزول قرآن بهعنوان امر شایع، بین عموم مردم و مشرکان، جریان نگرفته است.
از موضوعات مهم در این سوره، یکپارچگی نزول سوره است. برخی معتقدند که آیهی بیستم سوره، پس از فاصلهی زمانی هشت ماهه[4] تا یک ساله[5] و حتی ـ به قولی ـ تا ده ساله[6] نازل شده است، گروهی دیگر آن را مدنی دانسته و شواهد صدقی همچون نام بردن از جهاد و زکات را شاهد مدنی بودن آیه دانستهاند؛ اما باید گفت استفاده از «سین» در «سیکون» که اشاره به پیشبینی صدور حکم جهاد در آینده دارد، همچنین وجود شواهدی بر تشریع اصل زکات در مکه یا حمل زکات بر انفاق مستحبی، که در مکه وجود داشته، میتواند مؤیدی بر مکی بودن آیه باشد. بههرروی، این آیه جزء آیات استثنایی است که به دستور پیامبر اکرم6 به سوره ملحق شده است، و حکمت الحاق آن در ارتباطی نهفته است که با موضوع سوره، یعنی نماز شب و مقدار لازم در بیداری شبانه دارد.
سورهی مزمل در ترتیب مصحف رسمی، در جزء بیست و نهم قرآن، ردیف هفتاد و سوم، پس از سورهی جن و پیش از سورهی مدثر واقع است و بیست آیه دارد.
[1] . مراغی، تفسیر المراغی، ج 29، ص 109 و ابنعاشور، التحریر و التنویر، ج 29، ص 235 تا 237.
[2] . طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 20، ص 60 و مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 25، ص 161.
[3] . ابنمنظور، لسان العرب، ج 4، ص 276؛ طریحی، مجمع البحرین، ج 3، ص 299.
[4] . ابنعاشور، التحریر و التنویر، ج 29، ص 236.
[5] . همان، ص 235؛ به نقل از حاکم از عایشه.
[6] . همان، ص 236؛ به نقل از طبری از سعید بن جبیر.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.