فضیلت سوره توحید
در حدیثى از پیغمبر اکرم9 نقل شده است، که فرمود:
«أَ یعْجِزُ أَحَدُکُمْ أَنْ یَقْرَأَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ فِی لَیلِهِ فَلَمَّا رَأَى أَنَّهُ قَدْ شَقَّ عَلَیهِمْ قَالَ: مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ فِی لَیلِهِ فَقَدْ قَرَأَ فِی لَیلَتِئِذٍ ثُلُثَ الْقُرْآنِ ؛[1] آیا کسى از شما عاجز است از اینکه یک سوم قرآن را در یک شب بخواند؟! چون دید که این کار بر آنان دشوار است، فرمود: هر کس در شب سورۀ اخلاص را بخواند در آن شب یک سوم قرآن را خوانده است.»
در روایت دیگرى از امام صادق7 آمده است:
«أَنَّ النَّبِی9 صَلَّى عَلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ فَقَالَ: لَقَدْ وَافَى مِنَ الْمَلَائِکةِ سَبْعُونَ أَلْفاً وَ فِیهِمْ جَبْرَئِیلُ7 یصَلُّونَ عَلَیهِ فَقُلْتُ لَهُ: یا جَبْرَئِیلُ! بِمَا یسْتَحِقُّ صَلَاتَکمْ عَلَیهِ، فَقَالَ: بِقِرَاءَتِهِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ رَاکباً وَ مَاشِیاً وَ ذَاهِباً وَ جَائِیاً؛[2] هنگامى که رسول خدا9 بر جنازۀ سعد بن معاذ نماز گزارد، فرمود: هفتاد هزار ملک که در میان آنها جبرئیل نیز بود، بر جنازۀ او نماز گزاردند! من از جبرئیل پرسیدم: او به خاطر کدام عمل مستحق نماز گزاردن شما شد؟ گفت: به خاطر تلاوت "قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ" در حال نشسته و ایستاده، سواره و پیاده، و رفت و آمد.»
و در حدیث دیگرى از امام صادق7 مىخوانیم:
«مَنْ مَضَى بِهِ یوْمٌ وَاحِدٌ فَصَلَّى فِیهِ بِخَمْسِ صَلَوَاتٍ وَ لَمْ یقْرَأْ فِیهَا بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، قِیلَ لَهُ: یا عَبْدَ اللَّهِ! لَسْتَ مِنَ الْمُصَلِّینَ؛[3] کسى که یک روز و شب بر او بگذرد و نمازهاى پنجگانه را بیخواندن "قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ" بگزارد به او گفته مىشود: اى بندۀ خدا! تو از نماز گزاران نیستى!».
در حدیث دیگرى از پیغمبر اکرم9 آمده است، که فرمود:
«مَنْ کانَ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ فَلَا یدَعْ أَنْ یقْرَأَ فِی دُبُرِ الْفَرِیضَةِ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، فَإِنَّهُ مَنْ قَرَأَهَا جَمَعَ اللَّهُ لَهُ خَیرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ لِوَالِدَیهِ وَ مَا وَلَدَ؛[4] کسى که ایمان به خدا و روز قیامت دارد خواندن سورۀ "قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ" را بعد از هر نماز ترک نکند، چرا که هر کس آن را بخواند خداوند خیر دنیا و آخرت را براى او جمع مىکند و خودش و پدر و مادر و فرزندانش را مىآمرزد.»
از روایت دیگرى استفاده مىشود که خواندن این سوره هنگام ورود به خانه، روزى را فراوان مىکند و فقر را دور مىسازد.[5]
اینکه روایات فضیلت، سورۀ توحید را برابر یک سوم قرآن دانستهاند، از آنجا ناشی میشود که توحید ذات، صفات، و افعال خدا و دفع هر گونه پیرایه از او، بخش بسیار مهمی از معارف قرآن است؛ به گونهای که توحید، حداقل حجمی برابر با یک سوم مطالب این کتاب آسمانی را به خود اختصاص میدهد.
اینکه تکرار و تداوم تلاوت سورۀ توحید از سوی سعد بن معاذ باعث میشود تا در نماز بر جنازۀ او هفتاد هزار فرشته و از جمله جبرئیل حضور پیدا کنند، نشان از نقش تربیتی تلاوت مستمر این سوره در نورانی شدن و ارتقای مقام معنوی افراد تلاوت کننده دارد. توحید، کانون و نقطۀ اصلی نورانی شدن دلهاست، و تلاوت مستمر سورۀ توحید در نورانی شدن انسانها به این نور عظیم مؤثر است. به عبارت دقیق تر معرفت درست خدای متعال، ریشه اصلاح معارف و اعتقادات دیگر چون رسالت، قرآن، معاد، فرشتگان، و غیر اینهاست. چنانکه درستی این معرفت، بر عبادات و حتی بر روابط میان انسان و پروردگار و احکام عملی نقش مؤثری خواهد داشت.
ترک تلاوت این سوره نیز نشان از بی اعتنایی به اصل توحید است. کسانی که به اصل توحید حضرت حق، و اخلاص در آن نرسند، قادر نیستند در مقام اظهار بندگی و تجدید میثاق، که در نماز تجلی مییابد، حق بندگی را به جا آورند؛ ازاینرو روایات فوق، این گروه را کسانی میداند که در صف نمازگزاران داخل نشدهاند.
با توحید ناب است که زندگی رنگ و سبک نورانی و ایمانی میگیرد و برکات و عنایات و رحمتهای الهی شامل حال فرد، فرزندان و وابستگانش میشود. در سورۀ مریم، آیات 49 و 50، آنگاه که از عنایات خدای متعال به ابراهیم7 سخن میگوید، عطای فرزندان و ذریهای پاک مثل اسحاق و یعقوب8را مصداق رحمت مخصوص خدا به ابراهیم7 شمرده است.
بنابراین، چنانکه نور توحید ناب، که ریشۀ همۀ برکات است، با خواندن سورۀ توحید در مکانها تأثیر میگذارد، و برای آنجا و اهالی آن برکت به ارمغان میآورد.
نکتۀ مهم
همانگونه که تاکنون ملاحظه شد، روایات فضیلت در سورههای کوچک قرآن (مفصّلات) که بهطور غالب در آغاز نزول قرآن فرو آمدهاند، از برابری این سورهها با یک چهارم یا نصف یا یک سوم قرآن سخن میگویند. این روایات گویای این حقیقت هستند که غالباً پیامهای اصلی قرآن، ابتدا در قالب سورههای کوچک و به اجمال بیان، و پس از آن به تفصیل در سورههای متوسط و طولانی تشریح شداند. لذا پیامبر اکرم9 هر یک از تازه مسلمانان را نزد یکی از صحابه میفرستاد، تا به او تعدادی از سورههای مفصلات را تعلیم دهد. یکی از بهترین روشهای تعلیم محتوای قرآن به نسل نونهال و عموم مردم نیز استفاده از همین شیوه است. این گروه سنی دارای شبهه نیست، موانع و سؤالهای بزرگترها، و حوصلۀ بیانات طولانی و مجادلهها را ندارد. چه روشی بهتر از بیان سورههای مفصّلات میتوان برای آشناکردن این گروه با محتوا و پیامهای دینی اتخاذ کرد؟
[1].مجلسی، بحارالأنوار، ج89، ص358 ؛ سیوطی، الدرالمنثور، ج6، ص414؛ تفسیر نور الثقلین، ج5، ص705.
[2]. کلینی، الکافی، ج2، ص662 .
[3]. کلینی، الکافی، ج2، ص622؛ صدوق، ثواب الأعمال، ص 127.
[4]. صدوق، ثواب الأعمال، ص128.
[5]. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج10، ص855 ، جَاءَ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ إِلَى النَّبِی ص فَشَکا إِلَیهِ الْفَقْرَ وَ ضِیقَ الْمَعَاشِ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ9: إِذَا دَخَلْتَ بَیتَک فَسَلِّمْ إِنْ کانَ فِیهِ أَحَدٌ، وَ إِنْ لَمْ یکنْ فِیهِ أَحَدٌ، فَصَلِّ عَلَی وَ اقْرَأْ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مَرَّةً وَاحِدَةً فَفَعَلَ الرَّجُلُ فَأَفَاضَ اللَّهُ عَلَیهِ رِزْقاً وَ وَسَّعَ عَلَیهِ حَتَّى أَفَاضَ عَلَى جِیرَانِه.