موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
شنبه تا چهارشنبه 10 تا 12
حضور با تماس قبلی
آدرس: قم، خ شهید صدوقی، خ 20 متری فجر، پ 286
تلفن: 02532920244
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

۲۶۰ مطلب توسط «محمد سلطانی» ثبت شده است

نشست علمی صد سالگی حوزه


✅سلسله نشست های یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم

و نکوداشت آیه الله العظمی حاج شیخ عبد الکریم حائری
🔻موضوع نشست:
تطور تفسیر در صد سال اخیر حوزه علمیه قم
🔻ارائه دهندگان:
حجت الاسلام و المسلمین استاد عبد الکریم بهجت پور
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد معرفت
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد دهقان
🔷مکان: بلوار سمیه، کوچه 18 انتهای کوچه سمت چپ، مرکز تخصصی التمهید للبحوث القرآنیه
🔶زمان: سه شنبه 4 دیماه 1403 ساعت ۱۸


برای شرکت در نشست به صورت مجازی و دریافت لینک حضور، روی لینک زده یا کد دستوری را شماره گیری فرمایید:
https://sl.inoti.com/r/1sl65t
*6655*90000*14*5#

لینک مستقیم
B2n.ir/q94053

پخش زنده:
http://livehowzeh.ir/tv


موسسه و مرکز تخصصی تمهید

لینک کانال

مطلب ذیل متن نگاشته شده استاد بهجت پور ناظر به سخن برخی اساتید است که تقدیم می شود

بسم الله الرحمن الرحیم

مطلبی از برادر فاضل و ارجمندم حضرت حجت الاسلام و المسلمین جواهری دامت توفیقاته در نشریه خبرنامه پژوهشگاه در مراد آیه 79 سوره واقعه مشاهده کردم. با اجازه ایشان و فرهیختگان مخاطب نشریه، برخی توضیحات و ملاحظات به جهت ارتباط موضوع با ترتب نزول سوره تقدیم می‎شود.

ایشان بیان داشته اند: « در آیه “لایمسه الا المطهرون” چون در مکه نازل شده و هنوز احکام طهارت شرعی، یعنی وضو و غسل نازل نشده بود، طهارت به معنی پاکیزگی است؛ اما در روایات با استناد به این آیه، طهارت شرعی شرط مس قرآن بیان شده و معنای این حرف این است که در روایت “قرینه زمان نزول” نادیده گرفته شده است!» ایشان سپس در راستای این دیدگاه، مطالبی فرموده‎اند که در سایت پژوهشگاه به آدرس ذیــــل موجود است.

همان طور که بیان داشته ‎اند سوره واقعه چهل و ششمین سوره ای است که بعد از رسالت پیامبر اکرم ص در مکه نازل شده است. در این سوره مردم به سه دسته تقسیم شده اند و آیه مورد بررسی جناب ایشان به همراه تعداد دیگری از آیات این بخش از سوره خطاب به تکذیبگران قرآن و رسالت پیامبر6 فروآمده است. خدای متعال در این آیات مخاطبان را که قرآن را دروغ و مطالب آن را تکذیب می کردند، با سوگندی که بیان می فرمایند از حقیقت الهی بودن کلام جاری شده بر زبان پیامبر اکرم 6 آگاه کرده اند؛ بیان می دارند: « فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ. وَ إِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ. إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ کَرِیمٌ. فىِ کِتَابٍ مَّکْنُونٍ لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ تَنزِیلٌ مِّن رَّبّ‏ِ الْعَالَمِینَ »

«پس سوگند به غروبگاه ستارگان. و این سوگندى است- اگر بدانید- بزرگ.  هر آینه، این قرآنى است گرامى‏قدر، در کتابى محفوظ.  که جز پاکان دست بر آن نزنند. نازل شده از جانب پروردگار جهانیان است.» ( واقعه آیات 75- 80)

دقت در آیات فوق معلوم می کند که اشاره خدای متعال به قرآن ارجمندی است که در کتاب مکنون است. «مکنون» اسم مفعول به معنی پوشیده است. از «کنّ» که به معنی سرپوش (مفردات، 726) است. «کتاب» نیز به معنی اسم مفعولی است، یعنی مکتوب است. بنابراین «کتاب مکنون» یعنی مکتوبی که پوشیده است یا در سرپوشی قرار دارد. کلمه «مُطَهَّرُون» نیز اسم مفعول به معنی کسانی است که پاک شده اند. این کلمه بر خلاف «مُتَطَهَّرُون » است که بعد از ادغام به شکل «مُطَّهَّرُونَ» با دو تشدید نوشته می شود. کلمه دوم به معنای کسی است که خود را پاک می کند. مفسران محترم که قرائت جمهور یعنی قرائت حفص از عاصم بن ابی النجود را معتبر می دانند، آیه را با کلمه «اَلمُطَهَّرُونَ» به یک تشدید خوانده و معنا کرده اند و در بیان مصداق آن گفته اند مراد یا فرشتگان پاک و یا معصومانی پاک چون پیامبر6 و امامان: هستند. روایاتی از شیعه نیز

شب گذشته دوستان مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی، میهمان استاد بهجتپور بودند. به مناسبت هفته پژوهش و در نشستی که با همکاری موسسه و مرکز تخصصی تمهید تدارک دیده شده بود تا طلاب و محققین محترم هم با کارکردهای تفسیر تنزیلی آشنا شوند و هم با شبهاتی که گاهی به این سبک تفسیری می شود، آشنا و پس از اقناع، پاسخ متقن و لازم را جهت انس بیشتر با این سبک تفسیری به دست آورند.

این جلسه بسیار گرم و پرگفتگو که قریب دو ساعت طول کشید، ثمرات خوبی داشت.

در ابتدای جلسه دبیر محترم خلاصه ای از فعالیتهای استاد محترم را گزارش و سابقه همکاری استاد با مرکز ملی پاسخگویی را متذکر شدند. در ادامه استاد بهجتپور گزارشی از چرایی شروع به این فعالیت تفسیری و دامنه بحث تفسیر تنزیلی ارائه کردند و پس از آن سوالات و ابهامات دوستان حاضر در جلسه و دوستانی که برخط جلسه را دنبال می کردند، مطرح و پاسخگویی شد.

جهت استماع صوت این جلسه ایـــــــنـــجـــــــــــــــــا را کلیک کنید.  

نشست علمی تفسیر تنزیلی

📣 گروه قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با همکاری مرکز و موسسه تمهید برگزار می کند:

👥 نشست علمی با موضوع:

«تفسیر تنزیلی؛ کارکردها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها»

❇️ ارائه دهنده: حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور
عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مؤسس مرکز تخصصی تمهید

❇️ دبیر علمی: دکتر روح‌الله رستگارصفت

🔸زمان: یکشنبه 2 دی ماه 1403

🕐 ساعت 18:00 الی 20:00

🔹 مکان: سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی

🌐 لینک ورود:
https://mmps.ir/EatBk

کانال اطلاع رسانی علمی استاد بهجتپور

دانلود صوت جلسه

برخی اساتید تأملاتی در روش تفسیر به ترتیب نزول (تفسیر تنزیلی) داشته اند که حاصل تلمذ در محصر استاد بهجتپور را به مرور در چند پست تقدیم علاقه مندان خواهم کرد:

 ایشان فرموده اند:

 تأملی در روش تفسیر به ترتیب نزول (تفسیر تنزیلی)

اخیرا برخی نویسندگان تفسیرهایی را بر اساس روایات ترتیب نزول شکل داده اند؛ یعنی به جای رعایت ترتیب مصحفی، سوره ها را بر اساس ترتیب نزول تنظیم کرده اند. در خصوص این روش تنظیم نکاتی قابل ذکر است:

 الف) با توجه به فرمایش امیر المؤمنین- علیه السلام- که: «لا یهاج القرآن بعد الیوم‏» (تفسیر الطبری، ج 17، ص 93؛ مجمع البیان، طبرسی، ج 9، ص 218؛ التمهید فی علوم القرآن، معرفت، ج‏1، ص: 342 )- هرچند این معنا کلی است و ممکن است شامل تغییر چینش سور قرآن نشود- ولی با توجه به این که به هم ریختن ترتیب سوره ها هیچ فایده علمی برای آن ها ندارد (توضیح بیشتر در بند «د» می آید)، بهتر است مطابق مصحف کنونی رفتار نمایند و به هم ریختن ترتیب سوره ها را به حضور و دستور خود امام عصر- عجل الله تعالی فرجه الشریف- موکول کنند.

در پاسخ به استاد محترم، فهمی که از کلام، بیان و قلم استاد بهجتپور یافته ام را تقدیم می کنم.

1. جناب استاد محترم نسبت به تفسیر موضوعی چه می فرمایند؟ آیا به نظر مبارک ایشان «لایهاج القرآن بعدالیوم ابدا» شامل تفسیر موضوعی هم می ‎شود یا خیر؟ یعنی سوال اول ما آن است که اگر مراد حضرت، تفسیر قرآن بود، پس چرا ایشان و همه علمای مفسر، سیاق های قرآن را به هم ریخته و به قرآن هجوم آورده اند؟!

2. به نظر تفسیر قرآن غیر از دست زدن به قرآن و تغییر قرآن یا هجوم به قرآن است. بالاتر قرائت قرآن به شکل‎های مختلف و حفظ قرآن به گونه های مختلف مثلا سوره های مکی یا حفظ سوره های مدنی یا حفظ موضوعی آیات یا قرائت مسبحات یا ... منافاتی با این فرمایش مولای متقیان ندارد.

فرمایش ایشان ناظر به مصحف رسمی است که مسلمانان و همه کسانی که وارد عملیات تفسیر در هر سبکی شده اند، بر این باورند که مصحف عثمانی (مصحف گردآوری شده و رسمی توسط صحابه در سال 25 هجری قمری)، مصحف رسمی همه مسلمانان است و هیچ کس نسبت به آن در هیچ سبکی تعرضی ندارد و حتی استاد بهجت‎پور در مقدمه تفسیر بر این امر تصریح کرده اند.

 بنابراین اصولا فعالیت مربوط به قرائت، حفظ، تفسیر، تعلیم، فقه القرآن، ادب القرآن و همه فعالیت‎های مرتبط با شئون قرآن، ربطی به متن قرآن و ترتیب کنونی قرآن ندارد.

3. این فرمایش حضرت علیه السلام، ناظر به مصحف گردآوری شده در دوره عثمان است. سوال ما از ایشان این است که از کجا جناب ایشان این تعبیر را نسبت به مصحف گردآوری شده نزد پیامبر ص به کار می برند و حتی سوالِ سوال کننده  (طلحه)، در مقایسه بین مصحف علی ع و مصحف رسمی (مصحف عثمانی) و متفاوت بودن آنها با هم، این سوال را مطرح کرد. لایهاج القرآن بعد الیوم است و بعد از ترتیب مصحف رسمی است.

4. بی تردید در نسخه مورد نظر حضرت علیه السلام، اشکالات و تناقضات رسم الخطی وجود دارد که مورد تایید دانشمندان علوم قرآنی قرار گرفته است. چرا حضرت از دست زدن به قرآن به رغم این خطاها ممانعت کردند؟ این به جهت آن بود که متن مشترک بین مسلمانان دچار دستبرد و سوء استفاده قرار نگیرد، لذاست ما امروز به رغم خطاهای رسم الخطی دست به قرآن نمی زنیم. شاهدش هم آن است که وقتی خواستند نقطه گذاری و اعراب گذاری کنند، و حتی زمانی که نوبت به اعراب گذاری و نقطه گذاری قرآن رسید، مسلمانان با توجه به همین فرمایش امام علی7، در آن هنگام آن‎ها را با رنگ دیگر نقطه‎گذاری و اعراب گذاری کردند.

پس این ها دو مقام است و هیچ کس از معتقدان به سبک تفسیر تنزیلی، قائل به تغییر چینش سور قرآن نبوده و نخواهد بود.

 جای تعجب است به رغم تاکید استاد بهجت‎پور در مقدمه مبنی بر اینکه مقوله تفسیر از کتابت قرآن جداست و به هیچ وجه اجازه دخل و تصرف در قرآن نداریم ، استاد محترم می فرمایند : «بهتر است مطابق مصحف کنونی رفتار نمایند و به هم ریختن ترتیب سوره ها را به حضور و دستور خود امام عصر- عجل الله تعالی فرجه الشریف- موکول کنند.»

گویا مدعی تفسیر تنزیلی، مدعی تغییر مصحف رسمی است که ایشان چنین می گویند.

محمد سلطانی

 

به نام خدای یکتا

برخی اساتید محترم، تحت عنوان تأملاتی در روش تفسیر به ترتیب نزول (تفسیر تنزیلی)، ممکن است سوالاتی در ذهن خود داشته که می توانستند با مراجعه حضوری خدمت استاد یا به اطلاع ایشان رساندن از اینکه در خصوص نظریه ایشان ملاحظات و سوالاتی هست، از ایشان در خصوص آن موارد نظرخواهی کنند، اما علی رغم اینکه سالیان سال از زمان شروع به نگارش محتوا توسط ایشان می گذرد و شاید روزانه در نزدیکی هم در یک گروه از گروه های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مشغول پژوهش بوده و شاید بارهای بار یکدیگر را در جلسات و نشست ها و نماز جماعت‎ها ملاقات کرده اند، کاش به استاد بهجت‎پور می ‎فرمودند که در خصوص نظریه ایشان نکاتی به نظر می ‎رسد که در حال نگارش هستند، تا زحمت این بزرگوار چندان نشود و بدون مراجعه به منابع تولیدی یا اطلاع از غرض شکل گیری تفسیر همگام با وحی، خود را به زحمت نیندازند و از دانش گسترده خود در جهت بالندگی این سبک تفسیری استفاده نمایند نه منقصت آن.

ملالی نیست و از هر گونه نقد، سوال و ابهام و شبهه در خصوص تفسیر تنزیلی با کمال میل استقبال می کنیم و معتقدیم این نقدها و نظرها باعث بالندگی بیشتر این سبک تفسیری می گردد و در گروه تفسیر تنزیلی مشتاقانه دست بوس این عزیزان هستیم تا بر کمال کار بیفزایند و ابهامات را بفرمایند تا برطرف نماییم.

با استجازه از حضرت استاد بهجتپور و دیگر دوستان تنزیلی در حد وقتی که داشته باشم به پاسخگویی به تأملات آن استاد محترم و دیگر اساتید، فضلا و دانش پژوهانی که علاقه مند به دانایی هستند، خواهم پرداخت.

دیگر دوستان پژوهشگر تنزیلی و پژوهشگران تفسیر و علوم قرآن با مداقه در این اقتراح و دامن زدن به مطالعات و گفتگو، بر غنای آن ما را یاری دهند.

به مرورلینک هر پاسخ را در ذیل همین مطلب خواهم گذاشت ان شاء الله

محمد سلطانی، مدیر گروه تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید

تلفن: 02532920244

لینک مطالب مرتبط با پاسخ گویی به نقدها و تأملات

تفسیر تنزیلی غیر از مصحف تنزیلی است و کسی ادعای مصحف تنزیلی نکرده است.



با سلام

گرچه پیش از این به صورت تلفنی یا حضوری و مجازی در خدمت علاقه مندان به سبک تفسیر تنزیلی و سوالات و ابهاماتشان بوده ایم، اما نظر به راه اندازی رشته تفسیر تنزیلی در دو و نیم سال گذشته و تثبیت این رشته درحوزه علمیه و مورد سوال بودن بخشی از ابهامات تفسیر تنزیلی، بر آن شدیم تا در این بخش تازه به پاسخگویی به پرسشهای علاقه مندان بپردازیم.

شما نیز می توانید سوالات و ابهامات خود را درخصوص نظریه تفسیر تنزیلی استاد بهجتپور و سبک تفسیر تنزیلی و رشته سطح چهار آن را از ما در ذیل همین مطلب یا با شماره گیری 02532920244 با ما در میان بگذارید

در اسرع وقت تلاش خواهیم کرد که پاسخگو باشیم.

معرفی دوره جدید تفسیر اثری جامع

مرحوم علامه آیه الله معرفت ره در زمان حیات خود پروژه تفسیر اثری جامع را با تشکیل کارگروهی متشکل از پژوهشگران حوزوی آغاز نمود. این کار گروه در زمان حیات مرحوم معرفت موفق شد تمامی روایات تفسیری فریقین را که تقریبا به 70 هزار روایت می رسید، جمع آوری نمود و بدین ترتیب مرحله دوم تفسیر، یعنی طبقه بندی، تحلیل و پردازش رویات، قلم خود علامه معرفت آغاز شد و ایشان موفق شدند علاوه بر مقدمه، تفسیر سوره تفسیر و بقره را به نهایت برسانند. پس از رحلت آیه الله معرفت ره، موسسه تمهید مصمم بر تکمیل پروژه تفسیر اثری بر اساس همان منهج مرحوم معرفت بود و ریاست محترم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیه الله رشاد، با نیت مشابه، پیشنهاد همکاری در این پروژه را مطرح کرد که با استقبال موسسه تمهید روبرو شد.

بسمه تعالی

رزومه علمی استاد حامد معرفت

تاریخ تدوین: اسفند 1400

تحصیلات حوزوی:

  • سطح 2 فقه و اصول، حوزه علمیه قم، کتبی و شفاهی کامل(سال 87)
  • سطح 3 تفسیر و علوم قرآن، مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم(اخذ مدرک در سال91)
  • مصاحبه درس خارج: 3 سال(سال93).

تحصیلات دانشگاهی:

دکترای قرآن و حدیث از دانشگاه قرآن و حدیث سال 95.

مقالات علمی پژوهشی:

با توجه به اتمام چاپ کتاب تفسیر تنزیلی مبانی اصول قواعد و فواید استاد بهجتپور و در خواست شرکت کنندگان در دوره تخصصی سطح چهار تفسیر ترتیبی با گرایش تنزیلی جهت دسترسی به این منبع، فایل پی دی اف تقریر مباحث این کتاب تقدیم می شود.

پیش از آن از تلاش بی وقفه استاد حجت الاسلام حسین شم آبادی در پیاده سازی  و تنظیم این متن تشکر می نماییم.

دانلود

نقش امام علی(ع) و مفسران شیعه در «تفسیر تنزیلی»

چکیده :

تفسیر قرآن، بنابر توانایی‌های مفسران و نیازها و مسائل مستحدثه، روش‌ها و سبک‌های مختلفی پیدا کرده است. در ابتدا تفاسیر به روش تفسیر روایی بود، اما در ادامه باب جدیدی در فهم قرآن پدید آمد و روش‌های متعدد اجتهادی، مانند: فلسفی، شهودی و علمی پا به عرصه وجود گذاشت. از لحاظ سبک تفسیری (به‌معنای چگونگی گزینش و چینش آیات قرآن برای تفسیر) نیز ماجرا از همین قرار بود. از جدید‌ترین سبک‌های تفسیری، سبک «تفسیر تنزیلی» است که چینش آیات قرآن را براساس ترتیب نزول سامان می‌دهد. اما آیا اصلا امکان دستیابی ‌به‌ترتیب نزول وجود دارد؟ یا مشروعیت این سبک تفسیری چقدر است؟ مفسران ملتزم به سبک تنزیلی، با آگاهی از این پرسش‌ها، درصدد پاسخ‌گویی به آنها برآمده‌اند و یکی از ادله ایشان، مصحف حضرت امیرمؤمنان(ع) بوده است که براساس گزارش‌های مشهور، ‌به‌همین سبک سامان‌یافته بوده. در این مقاله، با روش تحلیل داده‌های توصیفی این مصحف، درپی پاسخ به این پرسش‌ها هستیم: آیا مصحف حضرت امیر‌(ع) به سبک تنزیلی سامان‌یافته بود یا خیر و دوم این‌که تا چه حد این اوصاف می‌تواند مبانی سبک تفسیر تنزیلی را استحکام بخشد؟ در ادامه نیز به این مسئله خواهیم پرداخت که در عرصه تفسیر تنزیلی، مفسران شیعی در چه جایگاهی قرار دارند؟.


مقدمه

از کهن‌ترین و پردامنه‌ترین علوم اسلامی، تفسیر قرآن مجید است. تفسیر قرآن، بنابر توانایی‌های مفسران و نیازها و مسائل مستحدثه، روش‌ها و سبک‌های مختلفی پیدا کرده است. در ابتدا تفاسیر به روش تفسیر روایی سامان می‌یافت، اما پس از گسترش مرزهای علم، پیدایش مسائل جدید و بالارفتن توان علمی دانشمندان اسلامی، آنها این توانایی را در خود دیدند که کنار نقل نظرات تفسیری سلف، خود نیز به اظهارنظر بپردازند و به این‌ترتیب، باب جدیدی در فهم قرآن پدید آمد و روش‌های متعدد اجتهادی در تفسیر قرآن، مانند: فلسفی، شهودی و علمی (تجربی) پا به عرصه وجود گذاشت.

از لحاظ سبک تفسیری (به‌معنای چگونگی گزینش و چینش آیات قرآن برای تفسیر) نیز ماجرا از همین قرار بود. طبیعتاً نخستین سبک تفسیری، تفسیر ترتیبی ‌به‌ترتیب مصحف بود که در‌ حقیقت، سبک مبتکرانه قلمداد نمی‌شد و صرفاً برخاسته از چینش خود آیات و سوره‌های قرآن است، اما نیازهای فقهی، مفسران را بر آن داشت تا آیات فقهی قرآن را استخراج کنند و به هدف کشف تکالیف و وظایف عملی مکلفان، به تفسیر این دسته آیات بپردازند. و به این ترتیب، سبک تفسیری گزینشی (آیات‌الاحکام) پدید آمد و سبک تفسیر موضوعی نیز مطرح شد.

از جدید‌ترین سبک‌های تفسیری، سبک تفسیر تنزیلی است که چینش آیات قرآن را براساس ترتیب نزول سامان می‌دهد. این سبک نیز در پاسخ به برخی مسائل نوظهور و ازسوی‌دیگر، احساس ناتوانی سبک‌های مرسوم در پاسخ به آنها پا به عرصه وجود گذاشته است (در ادامه مقاله به آن اشاره می‌شود)، اما مانند هر روش و سبک دیگری، انبوهی از پرسش‌ها درباره این سبک به وجود آمده است؛ مانند امکان دستیابی ‌به‌ترتیب نزول، مشروعیت این سبک تفسیری، نیازها و پیش نیازهای این سبک.

مفسران ملتزم به سبک تنزیلی، با آگاهی از این پرسش‌ها، درصدد پاسخ‌گویی به آنها برآمده‌اند و یکی از ادله ایشان، مصحف حضرت امیرمؤمنان(علیه السلام) بوده است که براساس گزارش‌های مشهور، ‌به‌همین سبک سامان‌یافته بوده و به این ترتیب، شبهاتی چون عدم مشروعیت و عدم فایده‌مندی سبک تنزیلی را پاسخ می‌داد. در این مقاله، با روش تحلیل داده‌های توصیفی این مصحف، درپی پاسخ به این پرسش‌ها هستیم: آیا مصحف حضرت امیر‌(علیه السلام) به سبک تنزیلی سامان‌یافته بود یا خیر و دوم این‌که تا چه حد این اوصاف می‌تواند مبانی سبک تفسیر تنزیلی را استحکام بخشد؟ در ادامه نیز به این مسئله خواهیم پرداخت که در عرصه تفسیر تنزیلی، مفسران شیعی در چه جایگاهی قرار دارند.


الف) چیستی «سبک تنزیلی»

مراد از تفسیر تنزیلی، سبک تفسیر ‌به ترتیب نزول است که سوره‌ها و بعضاً آیاتِ قرآن را بر‌حسب ترتیب نزول سامان داده، به تفسیر آنها می‌پردازد. این اصطلاح را اول بار عبدالکریم بهجت‌پور در تفسیر همگام با وحی به‌کار برده است.

سوالات متداول دوستان طلبه علاقه مند به شرکت در سطح چهار تفسیر تنزیلی

* آیا مجموعه زیرمجموعه مرکز مدیریت قم است و به صورت رسمی جزو مراکز تخصصی حوزه است؟

بله. این مرکز به حمدالله زیرمجموعه موسسه تمهید است که با مجوز رسمی مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران مشغول به کار شده است.

در باره فعالیتهای پیشین موسسه می توانید در این لینک مطالعه بفرمایید.

درباره موسسه

* منابع آزمون کتبی چیست؟

تفسیر المیزان؛ مقدمه جلد اول 

تفسیر بیان المعانی ملاحویش ، مقدمه جلد اول 

تفسیر همگام با وحی، مقدمه جلد اول      دانلود

کتاب تفسیر تنزیلی مبانی، اصول، قواعد و فواید 

* آیا سطح سه تفسیر تنزیلی هم برگزار می شود؟

خیر ؛ فعلا فقط رشته در سطح چهار مصوب شده است.

معرفی آثار منتشرشده و دوره‎های آموزشی برگزارشده مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تمهید

 

نخست) درباره مؤسسه

مؤسسه فرهنگی تمهید با هدف سامان‎بخشی به آثار علمی آیت الله معرفت رحمه الله در سال 1380 تأسیس گردید. این مؤسسه در سال 1392 تجدید سازمان داد و با نام «مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تمهید» به مدیر مسئولی حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالکریم بهجت‎پور وارد مرحله تازه‌ای از فعالیت گردید.

استاد بهجت‎پور از ارادتمندان و شاگردان ممتاز و مورد توجه مرحوم آیت الله معرفت رحمه الله معرفت، مهم‎ترین رسالت و اهداف مؤسسه را تداوم فعالیت در زمینه قرآن‎پژوهی در سه حوزه تفسیر اثری، تفسیر تنزیلی و علوم قرآنی و حمایت آموزشی از طلاب تفسیرگو قرار دادند.

این مؤسسه هم‎اکنون با بهره‎گیری از حدود هشتاد نفر از قرآن‎پژوهان حوزوی و دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه که دارای تحصیلات تخصصی علوم قرآن و تفسیر می‎باشند، به فعالیت‎های خود ادامه می‎دهد.

برای ارتباط و آشنایی بیشتر با فعالیت ها موسسه تمهید میتوانید به آدرسwww.Tamhid.net  مراجعه نمایید.

دوم) فعالیت های مؤسسه

الف) فعالیت‎های مؤسسه در زمینه نشر آثار و نظرات آیت الله معرفت رحمه الله

• چاپ و نشر آثار معظم له (در ادامه توضیح داده شده است).

• ترجمه آثار معظم له و نشر آن.

• تشکیل گروه پژوهشی متشکل از حدود 20 نفر از متخصصین تفسیر و علوم قرآنی جهت انجام پروژه عظیم تدوین «التفسیر الاثری الجامع».

• جمع آوری و نشر مقالات پراکنده معظم له (مقالات قرآنی استاد معرفت در مجموعه معرفت قرآنی، به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همکاری مؤسسه تمهید منتشر شده است و هم‎چنین در وب سایت معظم له نیز عرضه شده است). آدرس وبسایت: www.Maerefat.com

• تحلیل، برررسی و ترویج نظرات و نوآوری‎های آیت الله معرفت رحمه الله در قالب حمایت از پایان‎نامه‎ها، برگزاری نشست‎های علمی و باز فراوری و تولید کتب جدید برگرفته شده از آثار معظم له. (جهت اطلاع بیش‎تر به سایت معظم له مراجعه فرمایید: www.Maerefat.com)

•  

ب) فعالیت‎های مؤسسه در زمینه مهندسی فرهنگی و به خصوص تفسیر تنزیلی (به ترتیب نزول)

با آغاز دور جدید فعالیت‎های مؤسسه تمهید،

باسمه تعالی

مرکز تخصصی #تمهید بر اساس مجوز مرکز مدیریت حوزه علمیه قم،
🌺از میان #برادران #طلبه واجد شرایط برای سال تحصیلی 1402- 1403 ثبت نام می کند.

🌹مقطع تحصیلی: سطح #چهار

🌷رشته تحصیلی: تفسیر ترتیبی با گرایش #تفسیر_تنزیلی (به ترتیب نزول)

🌸مزایا:
1. اعطای مدرک معتبر حوزوی
2. به کارگیری دانش آموختگان در فرصت های آموزشی و پژوهشی موسسه


🌺جهت ثبت نام به سایت سنجش و پذیرش حوزه به نشانی زیر مراجعه فرمایید:

https://paziresh.ismc.ir 
https://paziresh.ismc.ir 

🌸مهلت ثبت نام: 1402/04/25

✅شماره تماس: 02532920244 (زمان تماس 8 تا 12)
✅نشانی: قم، بلوار شهید صدوقی، 20 متری فجر، پلاک 286

موسسه فرهنگی تمهید
https://eitaa.com/mtamhid 
https://eitaa.com/mtamhid 
https://eitaa.com/mtamhid 



کلیّات و برنامه درسی رشته‌ «تفسیر ترتیبی با گرایش تفسیر تنزیلی» در سطح چهار

 

مادة 1. عنوان

عنوان رشته؛ «تفسیر ترتیبی با گرایش تفسیر تنزیلی» در سطح چهار است

 

مادة 2. تعریف

سطح چهار آموزشی ـ پژوهشی «تفسیر ترتیبی با گرایش تفسیر تنزیلی» چهارمین مقطع از تحصیلات حوزوی و یکی از رشته‏های تخصصی حوزه دانشی «قرآن» است، که در آن طلاب پس از گذراندن این دوره، توان تدریس، تحقیق، نقد، ارائه نظریّه‌، و پاسخ به نیازهای علمی و تخصّصی این رشته را کسب‌ کرده و پس از دفاع از رساله، دانشنامه‏ی سطح چهار رشته «تفسیر ترتیبی با گرایش تفسیر تنزیلی» دریافت می‌کنند.

 

مادة 3. اهداف

1) ایجاد تسلّط بر آراء، مکاتب و روش‌های تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛

2) تقویت توان پژوهش در حدّ تحلیل، نقد و ارائه نظریه‌ در تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛

3) ارتقاء توان پاسخ‌گویی به نیازهای علمی و تخصّصی تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛

4) تأمین پژوهشگر مورد نیاز و زمینه‌سازی جهت تولید علم و توسعة دانش در تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛

5) تأمین استاد مورد نیاز در رشته تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛

6) دفاع از قرآن و پاسخ به شبهات قرآنی.

 

مادة 4. ضرورت

1) جایگاه برجسته قرآن به عنون اصلی‌ترین منبع معارف اسلامی و لزوم شناخت تفسیر ترتیبی و تنزیلی در راستای آگاهی بخشی به نخبگان حوزه و جامعه؛

2) رسالت حوزه در تربیت نیروی انسانی آشنا با مبانی تفسیر ترتیبی و تنزیلی.

 

مادة 5. سیاست‌ها

مرکز تخصصی #تمهید بر اساس مجوز مرکز مدیریت حوزه علمیه قم،
🌺از میان #برادران #طلبه واجد شرایط برای سال تحصیلی 1402- 1403 ثبت نام می کند.

🌹مقطع تحصیلی: سطح #چهار

🌷رشته تحصیلی: تفسیر ترتیبی با گرایش #تفسیر_تنزیلی (به ترتیب نزول)

🌸مزایا:
1. اعطای مدرک معتبر حوزوی
2. به کارگیری دانش آموختگان در فرصت های آموزشی و پژوهشی موسسه


🌺جهت ثبت نام به سایت سنجش و پذیرش حوزه به نشانی زیر مراجعه فرمایید:

https://paziresh.ismc.ir 
https://paziresh.ismc.ir 

🌸مهلت ثبت نام: 1402/04/25

✅شماره تماس: 02532920244 (زمان تماس 8 تا 12)
✅نشانی: قم، بلوار شهید صدوقی، 20 متری فجر، پلاک 286

موسسه فرهنگی تمهید
https://eitaa.com/mtamhid 
https://eitaa.com/mtamhid 
https://eitaa.com/mtamhid 

گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

بهجت‌پور، مدیر سابق حوزه های علمیه خواهران کشور: تذکر یادگار امام درباره بی‌توجهی به راه و خط امام به جاست/ دستگاه‌های فرهنگی کشور باید کاملاً هوشمندانه با این تذکر برخورد کنند/ باید مجدداً پروندۀ دفاع از مستضعفان را بازخوانی کنیم

اینکه گاهی شنیده می‌شود برخی مسأله «عبور از امام» را مطرح می‌کنند یا ادعا می‌کنند که موضع حضرت امام در فلان واقعه موضع درستی نبوده است، یا امام را به یک سلسله روحیات مثل استبداد به رأی یا عدم توجه به مشورت‌ها متهم می‌کنند، ناشی از خلائی است که از ذکر و یاد ایشان در جامعه ایجاد می‌شود.

بهجت‌پور، مدیر سابق حوزه های علمیه خواهران کشور: تذکر یادگار امام درباره بی‌توجهی به راه و خط امام به جاست/ دستگاه‌های فرهنگی کشور باید کاملاً هوشمندانه با این تذکر برخورد کنند/ باید مجدداً پروندۀ دفاع از مستضعفان را بازخوانی کنیم

پایگاه خبری جماران: چندروز قبل حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با گلایه شدید از بسیاری دستگاههای فرهنگی کشور نسبت به امام خمینی، گفت: «نمی‌خواهم نام بیاورم اما این‌ نهادها یا تحلیل غلط دارند و یا توجه ندارند. بحث بر سر فرد یا شخص نیست، بلکه امام هویت تمام جمهوری اسلامی است. همه چیز را باید با امام مقایسه کرد؛ همچون قرآن که در دین بستر است و همه چیز دین با قرآن قیاس می‌شود، در انقلاب اسلامی نیز همه چیز با امام قیاس می‌شود. اصل، امام است. هر چیزی که با متن مقدس انقلاب و آن بنیان مرصوص انقلاب در تضاد است، باید کنار برود. این عین بحثی است که رهبر معظم انقلاب دارند».

در این خصوص با حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور قائم­ مقام رییس هیأت حمایت از کرسی های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و مدیر سابق حوزه های علمیه خواهران کشور گفت و گویی را انجام دادیم.

 

با توجه به اظهار گله‌مندی یادگار امام، جناب حاج سید حسن‌آقای خمینی از دستگاه‌های فرهنگی


✅موسسه فرهنگی قرآن و عترت تمهید
با همکاری مرکز تخصصی تفسیر تمهید
برگزار می کند

کرسی علمی ترویجی

"روش قرآن بنیان فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر"

✳️ارائه دهنده:
سرکار خانم دکتر طیبه حیاتی

✳️ناقد:
حجت الاسلام آقای دکتر حامد معرفت

دبیر علمی :
✳️حجت الاسلام آقای حسین شم آبادی

🌷با حضور استاد محترم حضرت حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور🌷


🍀چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 ساعت 17:00

💐به صورت حضوری در موسسه تمهید واقع در زنبیل آباد، 20 متری فجر، پ 286
و
💐 مجازی از طریق لینک با شماره گیری
*6655*90000*14#
یا زدن روی لینک زیر
https://sl.inoti.com/r/0ll598

به اطلاع می رساند

به حمد الله آزمون ورودی مقطع سطح چهار تفسیر ترتیبی با گرایش تنزیلی در مرکز تخصصی تمهید از مراکز زیرمجموعه موسسه تمهید در سال جاری به اتمام رسید و پس از مصاحبه ها و اعلام نتایج، ان شاء الله امروز عصر اولین کلاس این دوره که برای اولین بار در جهان اسلام شکل گرفته است، در محل موسسه تمهید برگزار می گردد.

این دوره 36 واحد درسی است به اضافه رساله سطح 4 که در دو و نیم سال دروس ارائه می گردد.

ان شاء الله

با سلام

به اطلاع علاقه مندان تفسیر تنزیلی می رساند، به حمدالله با اتمام نگارش سوره کهف از جلد هشتم تفسیر همگام با وحی، نگارش این مجلد به اتمام رسید ووارد مراحل بعدی شد.

این مسیر و استاد محترم را از دعای خیرتان محروم نفرمایید