موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
شنبه تا چهارشنبه 10 تا 12
حضور با تماس قبلی
آدرس: قم، خ شهید صدوقی، خ 20 متری فجر، پ 286
تلفن: 02532920244
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

۲۵۴ مطلب توسط «محمد سلطانی» ثبت شده است

معرفی دوره جدید تفسیر اثری جامع

مرحوم علامه آیه الله معرفت ره در زمان حیات خود پروژه تفسیر اثری جامع را با تشکیل کارگروهی متشکل از پژوهشگران حوزوی آغاز نمود. این کار گروه در زمان حیات مرحوم معرفت موفق شد تمامی روایات تفسیری فریقین را که تقریبا به 70 هزار روایت می رسید، جمع آوری نمود و بدین ترتیب مرحله دوم تفسیر، یعنی طبقه بندی، تحلیل و پردازش رویات، قلم خود علامه معرفت آغاز شد و ایشان موفق شدند علاوه بر مقدمه، تفسیر سوره تفسیر و بقره را به نهایت برسانند. پس از رحلت آیه الله معرفت ره، موسسه تمهید مصمم بر تکمیل پروژه تفسیر اثری بر اساس همان منهج مرحوم معرفت بود و ریاست محترم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیه الله رشاد، با نیت مشابه، پیشنهاد همکاری در این پروژه را مطرح کرد که با استقبال موسسه تمهید روبرو شد.

بسمه تعالی

رزومه علمی استاد حامد معرفت

تاریخ تدوین: اسفند 1400

تحصیلات حوزوی:

  • سطح 2 فقه و اصول، حوزه علمیه قم، کتبی و شفاهی کامل(سال 87)
  • سطح 3 تفسیر و علوم قرآن، مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم(اخذ مدرک در سال91)
  • مصاحبه درس خارج: 3 سال(سال93).

تحصیلات دانشگاهی:

دکترای قرآن و حدیث از دانشگاه قرآن و حدیث سال 95.

مقالات علمی پژوهشی:

با توجه به اتمام چاپ کتاب تفسیر تنزیلی مبانی اصول قواعد و فواید استاد بهجتپور و در خواست شرکت کنندگان در دوره تخصصی سطح چهار تفسیر ترتیبی با گرایش تنزیلی جهت دسترسی به این منبع، فایل پی دی اف تقریر مباحث این کتاب تقدیم می شود.

پیش از آن از تلاش بی وقفه استاد حجت الاسلام حسین شم آبادی در پیاده سازی  و تنظیم این متن تشکر می نماییم.

دانلود

نقش امام علی(ع) و مفسران شیعه در «تفسیر تنزیلی»

چکیده :

تفسیر قرآن، بنابر توانایی‌های مفسران و نیازها و مسائل مستحدثه، روش‌ها و سبک‌های مختلفی پیدا کرده است. در ابتدا تفاسیر به روش تفسیر روایی بود، اما در ادامه باب جدیدی در فهم قرآن پدید آمد و روش‌های متعدد اجتهادی، مانند: فلسفی، شهودی و علمی پا به عرصه وجود گذاشت. از لحاظ سبک تفسیری (به‌معنای چگونگی گزینش و چینش آیات قرآن برای تفسیر) نیز ماجرا از همین قرار بود. از جدید‌ترین سبک‌های تفسیری، سبک «تفسیر تنزیلی» است که چینش آیات قرآن را براساس ترتیب نزول سامان می‌دهد. اما آیا اصلا امکان دستیابی ‌به‌ترتیب نزول وجود دارد؟ یا مشروعیت این سبک تفسیری چقدر است؟ مفسران ملتزم به سبک تنزیلی، با آگاهی از این پرسش‌ها، درصدد پاسخ‌گویی به آنها برآمده‌اند و یکی از ادله ایشان، مصحف حضرت امیرمؤمنان(ع) بوده است که براساس گزارش‌های مشهور، ‌به‌همین سبک سامان‌یافته بوده. در این مقاله، با روش تحلیل داده‌های توصیفی این مصحف، درپی پاسخ به این پرسش‌ها هستیم: آیا مصحف حضرت امیر‌(ع) به سبک تنزیلی سامان‌یافته بود یا خیر و دوم این‌که تا چه حد این اوصاف می‌تواند مبانی سبک تفسیر تنزیلی را استحکام بخشد؟ در ادامه نیز به این مسئله خواهیم پرداخت که در عرصه تفسیر تنزیلی، مفسران شیعی در چه جایگاهی قرار دارند؟.


مقدمه

از کهن‌ترین و پردامنه‌ترین علوم اسلامی، تفسیر قرآن مجید است. تفسیر قرآن، بنابر توانایی‌های مفسران و نیازها و مسائل مستحدثه، روش‌ها و سبک‌های مختلفی پیدا کرده است. در ابتدا تفاسیر به روش تفسیر روایی سامان می‌یافت، اما پس از گسترش مرزهای علم، پیدایش مسائل جدید و بالارفتن توان علمی دانشمندان اسلامی، آنها این توانایی را در خود دیدند که کنار نقل نظرات تفسیری سلف، خود نیز به اظهارنظر بپردازند و به این‌ترتیب، باب جدیدی در فهم قرآن پدید آمد و روش‌های متعدد اجتهادی در تفسیر قرآن، مانند: فلسفی، شهودی و علمی (تجربی) پا به عرصه وجود گذاشت.

از لحاظ سبک تفسیری (به‌معنای چگونگی گزینش و چینش آیات قرآن برای تفسیر) نیز ماجرا از همین قرار بود. طبیعتاً نخستین سبک تفسیری، تفسیر ترتیبی ‌به‌ترتیب مصحف بود که در‌ حقیقت، سبک مبتکرانه قلمداد نمی‌شد و صرفاً برخاسته از چینش خود آیات و سوره‌های قرآن است، اما نیازهای فقهی، مفسران را بر آن داشت تا آیات فقهی قرآن را استخراج کنند و به هدف کشف تکالیف و وظایف عملی مکلفان، به تفسیر این دسته آیات بپردازند. و به این ترتیب، سبک تفسیری گزینشی (آیات‌الاحکام) پدید آمد و سبک تفسیر موضوعی نیز مطرح شد.

از جدید‌ترین سبک‌های تفسیری، سبک تفسیر تنزیلی است که چینش آیات قرآن را براساس ترتیب نزول سامان می‌دهد. این سبک نیز در پاسخ به برخی مسائل نوظهور و ازسوی‌دیگر، احساس ناتوانی سبک‌های مرسوم در پاسخ به آنها پا به عرصه وجود گذاشته است (در ادامه مقاله به آن اشاره می‌شود)، اما مانند هر روش و سبک دیگری، انبوهی از پرسش‌ها درباره این سبک به وجود آمده است؛ مانند امکان دستیابی ‌به‌ترتیب نزول، مشروعیت این سبک تفسیری، نیازها و پیش نیازهای این سبک.

مفسران ملتزم به سبک تنزیلی، با آگاهی از این پرسش‌ها، درصدد پاسخ‌گویی به آنها برآمده‌اند و یکی از ادله ایشان، مصحف حضرت امیرمؤمنان(علیه السلام) بوده است که براساس گزارش‌های مشهور، ‌به‌همین سبک سامان‌یافته بوده و به این ترتیب، شبهاتی چون عدم مشروعیت و عدم فایده‌مندی سبک تنزیلی را پاسخ می‌داد. در این مقاله، با روش تحلیل داده‌های توصیفی این مصحف، درپی پاسخ به این پرسش‌ها هستیم: آیا مصحف حضرت امیر‌(علیه السلام) به سبک تنزیلی سامان‌یافته بود یا خیر و دوم این‌که تا چه حد این اوصاف می‌تواند مبانی سبک تفسیر تنزیلی را استحکام بخشد؟ در ادامه نیز به این مسئله خواهیم پرداخت که در عرصه تفسیر تنزیلی، مفسران شیعی در چه جایگاهی قرار دارند.


الف) چیستی «سبک تنزیلی»

مراد از تفسیر تنزیلی، سبک تفسیر ‌به ترتیب نزول است که سوره‌ها و بعضاً آیاتِ قرآن را بر‌حسب ترتیب نزول سامان داده، به تفسیر آنها می‌پردازد. این اصطلاح را اول بار عبدالکریم بهجت‌پور در تفسیر همگام با وحی به‌کار برده است.

سوالات متداول دوستان طلبه علاقه مند به شرکت در سطح چهار تفسیر تنزیلی

* آیا مجموعه زیرمجموعه مرکز مدیریت قم است و به صورت رسمی جزو مراکز تخصصی حوزه است؟

بله. این مرکز به حمدالله زیرمجموعه موسسه تمهید است که با مجوز رسمی مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران مشغول به کار شده است.

در باره فعالیتهای پیشین موسسه می توانید در این لینک مطالعه بفرمایید.

درباره موسسه

* منابع آزمون کتبی چیست؟

تفسیر المیزان؛ مقدمه جلد اول 

تفسیر بیان المعانی ملاحویش ، مقدمه جلد اول 

تفسیر همگام با وحی، مقدمه جلد اول      دانلود

کتاب تفسیر تنزیلی مبانی، اصول، قواعد و فواید 

* آیا سطح سه تفسیر تنزیلی هم برگزار می شود؟

خیر ؛ فعلا فقط رشته در سطح چهار مصوب شده است.

معرفی آثار منتشرشده و دوره‎های آموزشی برگزارشده مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تمهید

 

نخست) درباره مؤسسه

مؤسسه فرهنگی تمهید با هدف سامان‎بخشی به آثار علمی آیت الله معرفت رحمه الله در سال 1380 تأسیس گردید. این مؤسسه در سال 1392 تجدید سازمان داد و با نام «مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تمهید» به مدیر مسئولی حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالکریم بهجت‎پور وارد مرحله تازه‌ای از فعالیت گردید.

استاد بهجت‎پور از ارادتمندان و شاگردان ممتاز و مورد توجه مرحوم آیت الله معرفت رحمه الله معرفت، مهم‎ترین رسالت و اهداف مؤسسه را تداوم فعالیت در زمینه قرآن‎پژوهی در سه حوزه تفسیر اثری، تفسیر تنزیلی و علوم قرآنی و حمایت آموزشی از طلاب تفسیرگو قرار دادند.

این مؤسسه هم‎اکنون با بهره‎گیری از حدود هشتاد نفر از قرآن‎پژوهان حوزوی و دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه که دارای تحصیلات تخصصی علوم قرآن و تفسیر می‎باشند، به فعالیت‎های خود ادامه می‎دهد.

برای ارتباط و آشنایی بیشتر با فعالیت ها موسسه تمهید میتوانید به آدرسwww.Tamhid.net  مراجعه نمایید.

دوم) فعالیت های مؤسسه

الف) فعالیت‎های مؤسسه در زمینه نشر آثار و نظرات آیت الله معرفت رحمه الله

• چاپ و نشر آثار معظم له (در ادامه توضیح داده شده است).

• ترجمه آثار معظم له و نشر آن.

• تشکیل گروه پژوهشی متشکل از حدود 20 نفر از متخصصین تفسیر و علوم قرآنی جهت انجام پروژه عظیم تدوین «التفسیر الاثری الجامع».

• جمع آوری و نشر مقالات پراکنده معظم له (مقالات قرآنی استاد معرفت در مجموعه معرفت قرآنی، به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همکاری مؤسسه تمهید منتشر شده است و هم‎چنین در وب سایت معظم له نیز عرضه شده است). آدرس وبسایت: www.Maerefat.com

• تحلیل، برررسی و ترویج نظرات و نوآوری‎های آیت الله معرفت رحمه الله در قالب حمایت از پایان‎نامه‎ها، برگزاری نشست‎های علمی و باز فراوری و تولید کتب جدید برگرفته شده از آثار معظم له. (جهت اطلاع بیش‎تر به سایت معظم له مراجعه فرمایید: www.Maerefat.com)

•  

ب) فعالیت‎های مؤسسه در زمینه مهندسی فرهنگی و به خصوص تفسیر تنزیلی (به ترتیب نزول)

با آغاز دور جدید فعالیت‎های مؤسسه تمهید،

باسمه تعالی

مرکز تخصصی #تمهید بر اساس مجوز مرکز مدیریت حوزه علمیه قم،
🌺از میان #برادران #طلبه واجد شرایط برای سال تحصیلی 1402- 1403 ثبت نام می کند.

🌹مقطع تحصیلی: سطح #چهار

🌷رشته تحصیلی: تفسیر ترتیبی با گرایش #تفسیر_تنزیلی (به ترتیب نزول)

🌸مزایا:
1. اعطای مدرک معتبر حوزوی
2. به کارگیری دانش آموختگان در فرصت های آموزشی و پژوهشی موسسه


🌺جهت ثبت نام به سایت سنجش و پذیرش حوزه به نشانی زیر مراجعه فرمایید:

https://paziresh.ismc.ir 
https://paziresh.ismc.ir 

🌸مهلت ثبت نام: 1402/04/25

✅شماره تماس: 02532920244 (زمان تماس 8 تا 12)
✅نشانی: قم، بلوار شهید صدوقی، 20 متری فجر، پلاک 286

موسسه فرهنگی تمهید
https://eitaa.com/mtamhid 
https://eitaa.com/mtamhid 
https://eitaa.com/mtamhid 



کلیّات و برنامه درسی رشته‌ «تفسیر ترتیبی با گرایش تفسیر تنزیلی» در سطح چهار

 

مادة 1. عنوان

عنوان رشته؛ «تفسیر ترتیبی با گرایش تفسیر تنزیلی» در سطح چهار است

 

مادة 2. تعریف

سطح چهار آموزشی ـ پژوهشی «تفسیر ترتیبی با گرایش تفسیر تنزیلی» چهارمین مقطع از تحصیلات حوزوی و یکی از رشته‏های تخصصی حوزه دانشی «قرآن» است، که در آن طلاب پس از گذراندن این دوره، توان تدریس، تحقیق، نقد، ارائه نظریّه‌، و پاسخ به نیازهای علمی و تخصّصی این رشته را کسب‌ کرده و پس از دفاع از رساله، دانشنامه‏ی سطح چهار رشته «تفسیر ترتیبی با گرایش تفسیر تنزیلی» دریافت می‌کنند.

 

مادة 3. اهداف

1) ایجاد تسلّط بر آراء، مکاتب و روش‌های تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛

2) تقویت توان پژوهش در حدّ تحلیل، نقد و ارائه نظریه‌ در تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛

3) ارتقاء توان پاسخ‌گویی به نیازهای علمی و تخصّصی تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛

4) تأمین پژوهشگر مورد نیاز و زمینه‌سازی جهت تولید علم و توسعة دانش در تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛

5) تأمین استاد مورد نیاز در رشته تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛

6) دفاع از قرآن و پاسخ به شبهات قرآنی.

 

مادة 4. ضرورت

1) جایگاه برجسته قرآن به عنون اصلی‌ترین منبع معارف اسلامی و لزوم شناخت تفسیر ترتیبی و تنزیلی در راستای آگاهی بخشی به نخبگان حوزه و جامعه؛

2) رسالت حوزه در تربیت نیروی انسانی آشنا با مبانی تفسیر ترتیبی و تنزیلی.

 

مادة 5. سیاست‌ها

مرکز تخصصی #تمهید بر اساس مجوز مرکز مدیریت حوزه علمیه قم،
🌺از میان #برادران #طلبه واجد شرایط برای سال تحصیلی 1402- 1403 ثبت نام می کند.

🌹مقطع تحصیلی: سطح #چهار

🌷رشته تحصیلی: تفسیر ترتیبی با گرایش #تفسیر_تنزیلی (به ترتیب نزول)

🌸مزایا:
1. اعطای مدرک معتبر حوزوی
2. به کارگیری دانش آموختگان در فرصت های آموزشی و پژوهشی موسسه


🌺جهت ثبت نام به سایت سنجش و پذیرش حوزه به نشانی زیر مراجعه فرمایید:

https://paziresh.ismc.ir 
https://paziresh.ismc.ir 

🌸مهلت ثبت نام: 1402/04/25

✅شماره تماس: 02532920244 (زمان تماس 8 تا 12)
✅نشانی: قم، بلوار شهید صدوقی، 20 متری فجر، پلاک 286

موسسه فرهنگی تمهید
https://eitaa.com/mtamhid 
https://eitaa.com/mtamhid 
https://eitaa.com/mtamhid 

گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

بهجت‌پور، مدیر سابق حوزه های علمیه خواهران کشور: تذکر یادگار امام درباره بی‌توجهی به راه و خط امام به جاست/ دستگاه‌های فرهنگی کشور باید کاملاً هوشمندانه با این تذکر برخورد کنند/ باید مجدداً پروندۀ دفاع از مستضعفان را بازخوانی کنیم

اینکه گاهی شنیده می‌شود برخی مسأله «عبور از امام» را مطرح می‌کنند یا ادعا می‌کنند که موضع حضرت امام در فلان واقعه موضع درستی نبوده است، یا امام را به یک سلسله روحیات مثل استبداد به رأی یا عدم توجه به مشورت‌ها متهم می‌کنند، ناشی از خلائی است که از ذکر و یاد ایشان در جامعه ایجاد می‌شود.

بهجت‌پور، مدیر سابق حوزه های علمیه خواهران کشور: تذکر یادگار امام درباره بی‌توجهی به راه و خط امام به جاست/ دستگاه‌های فرهنگی کشور باید کاملاً هوشمندانه با این تذکر برخورد کنند/ باید مجدداً پروندۀ دفاع از مستضعفان را بازخوانی کنیم

پایگاه خبری جماران: چندروز قبل حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با گلایه شدید از بسیاری دستگاههای فرهنگی کشور نسبت به امام خمینی، گفت: «نمی‌خواهم نام بیاورم اما این‌ نهادها یا تحلیل غلط دارند و یا توجه ندارند. بحث بر سر فرد یا شخص نیست، بلکه امام هویت تمام جمهوری اسلامی است. همه چیز را باید با امام مقایسه کرد؛ همچون قرآن که در دین بستر است و همه چیز دین با قرآن قیاس می‌شود، در انقلاب اسلامی نیز همه چیز با امام قیاس می‌شود. اصل، امام است. هر چیزی که با متن مقدس انقلاب و آن بنیان مرصوص انقلاب در تضاد است، باید کنار برود. این عین بحثی است که رهبر معظم انقلاب دارند».

در این خصوص با حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور قائم­ مقام رییس هیأت حمایت از کرسی های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و مدیر سابق حوزه های علمیه خواهران کشور گفت و گویی را انجام دادیم.

 

با توجه به اظهار گله‌مندی یادگار امام، جناب حاج سید حسن‌آقای خمینی از دستگاه‌های فرهنگی


✅موسسه فرهنگی قرآن و عترت تمهید
با همکاری مرکز تخصصی تفسیر تمهید
برگزار می کند

کرسی علمی ترویجی

"روش قرآن بنیان فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر"

✳️ارائه دهنده:
سرکار خانم دکتر طیبه حیاتی

✳️ناقد:
حجت الاسلام آقای دکتر حامد معرفت

دبیر علمی :
✳️حجت الاسلام آقای حسین شم آبادی

🌷با حضور استاد محترم حضرت حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور🌷


🍀چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 ساعت 17:00

💐به صورت حضوری در موسسه تمهید واقع در زنبیل آباد، 20 متری فجر، پ 286
و
💐 مجازی از طریق لینک با شماره گیری
*6655*90000*14#
یا زدن روی لینک زیر
https://sl.inoti.com/r/0ll598

به اطلاع می رساند

به حمد الله آزمون ورودی مقطع سطح چهار تفسیر ترتیبی با گرایش تنزیلی در مرکز تخصصی تمهید از مراکز زیرمجموعه موسسه تمهید در سال جاری به اتمام رسید و پس از مصاحبه ها و اعلام نتایج، ان شاء الله امروز عصر اولین کلاس این دوره که برای اولین بار در جهان اسلام شکل گرفته است، در محل موسسه تمهید برگزار می گردد.

این دوره 36 واحد درسی است به اضافه رساله سطح 4 که در دو و نیم سال دروس ارائه می گردد.

ان شاء الله

با سلام

به اطلاع علاقه مندان تفسیر تنزیلی می رساند، به حمدالله با اتمام نگارش سوره کهف از جلد هشتم تفسیر همگام با وحی، نگارش این مجلد به اتمام رسید ووارد مراحل بعدی شد.

این مسیر و استاد محترم را از دعای خیرتان محروم نفرمایید

بسم الله الرحمن الرحیم

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

سیما مولانا صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف

کارنامه 37 سال کوشش و جنبش دینی ـ علمی

این کم‎ترین بنده‎ی خدای متعال، علیرضا عظیمی فر، پس از اخذ دیپلم در رشته علوم انسانی در سال 1362 ش به خواست و توفیق خداوند متعال، از دیار خود دزفول به قم هجرت و وارد حوزه علمیه مبارکه قم به قصد کسب آموزش معارف دین شدم و آن‎چه تاکنون در این سال‎ها در راه فراگیری علوم و معارف اسلامی گذرانده‎ام، جز به خواست و استعانت و لطف و فضل و عنایت خدای متعال و به دعای حضرات معصومین ـ علیهم السلام ـ، پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ و ام الائمه حضرت صدیقه طاهره فاطمه مرضیه ـ سلام الله علیها ـ و ولی نعمت‎مان حضرت صاحب الامر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ نبوده و نیست. «و ما توفیقی الا بالله»

بنابراین گزارش ذیل نشان‎گر کارنامه 37 سال فعالیت و تلاش در راه کسب معارف دینی و تحصیل علوم اسلامی است و در چند فصل،  فهرست‎وار یاد می‎شود.

 

فصل اول: تحصیل و آموزش

بند (1): با ورود به حوزه علمیه مبارکه قم در شهریور سال 1362 ش بر اساس آنچه در آن عصر میان طلاب و دانش‎آموختگان حوزه های علمیه کشور رایج و دایر می بود، دروس مقدماتی را که همان علوم ادبیات زبان عرب بود نزد استاد پرآوازه آن دوران، مرحوم شیخ محمدعلی مدرس افغانی ـ رحمة الله علیه ـ گذرانده و آموختم، لکن برخی از ابواب کتاب نام‎آشنای مغنی اللبیب را که به طور معمول طلاب نمی‎خواندند و اساتید هم درس نمی‎دادند را در منزل استاد ادیب سید محمدجواد طالقانی ـ که خداوند نگه‎دارشان بادـ خواندم و فراگرفتم.

بند (2) پس از آموزش دروس مقدماتی و آزمون شفاهی آن‎ها و کسب امتیاز عالی در آزمون آغاز به تحصیل در دروس سطح و کتاب‎های فقهی و اصولی نمودم.

الف) بخش اول از کتاب شرح اللمعه از آثار ماندگار شهید ثانی رحمة الله علیه را نزد استاد بزرگوار آیت الله حاج شیخ رضا استادی ـ که خداوند نگه دارشان بادـ

حجت الاسلام والمسلمین بهجت‌پور تبیین کرد:

تحلیلی از عملکرد نظام در اغتشاشات اخیر/ "شعار فریب" چه بر سر زنان ایرانی می‌آورد؟

در روزی از روزهای ماه گذشته خدمت میهمان محترم جناب آقای محمد رسول صفری عربی از خبرگزاری حوزه بودیم.

ایشان گفتگویی با استاد بهجتپور پیرامون بحث از غیرت دینی و غیرت ملی داشتند.

به حمد الله این خبر در رسانه خبرگزاری حوزه منتشر شد و ما به نقل از دوستان برای شما بازنشر می دهیم.

امید که چراغ راهی برای مسئولین و دولتمردان و همه ما باشد و رهنمودهای استاد را جامه عمل بپوشانیم.

مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور

خبرگزاری حوزه/ جمهوری اسلامی با برخورد نظامی می تواند به راحتی اغتشاش‌گران را جمع کند؛ اما از مظلومیت و از دوراندیشی، آن است که باید جبهه‌ی معترضینی که در کنار جریان اغتشاش حضور دارد، به نتیجه برسد که چه سبوعیت و ددمنشی در این اغتشاشگران هست و دور آنان را خالی کنند.

اشاره؛

«غیرت ملی» و «غیرت دینی» از جمله مؤلفه های مهم و اثرگذار یک جامعه اسلامی است که می تواند در رشد و شکوفایی یک کشور تأثیر بسزایی داشته باشد و اغتشاشات اخیر سبب شد تا گفت‌وگویی با «دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه» پیرامون این مؤلفه ها داشته باشیم.

متنی که ملاحظه می کنید، ماحصل مصاحبه رسانه رسمی حوزه‌های علمیه با «حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور» است که تقدیم شما مخاطبان فرهیخته خواهد شد.

* ضمن تقدیر از فرصتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید، در ابتدا تعریفی مختصر و مفید از «غیرت» برای ما داشته باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم – در ابتدا از حضور شما و همکاران عزیزتان تشکر می کنم و از تلاشی که به منظور استخراج نظرات حوزویان انجام می‌دهید، سپاس‌گزارم و امیدوارم مطالب مفیدی در این جلسه بیان شود.

غیرت از نگاه لغت و از نگاه کسانی که در عرصه‌های اجتماعی ورود کرده‌اند به معنای داشتن یک حساسیت در برابر چیزهایی است که احساس می‌شود باید حفظ شوند و تلاش برای نگهداری آن‌هاست.

انسان غیور به کسی می‌گویند که

به مناسبت هفته پژوهش
امور پژوهش با همکاری تشکل‌های دانشجویی دانشکده علوم قرآنی قم نشست تخصصی را با حضور اساتید و دانشجویان فرهیخته این دانشگاه برگزار کرد.

تفسیر تنزیلی چیستی و دستاوردها

موضوع این نشست: 
چیستی و دستاوردهای تفسیر تنزیلی

بود

در این نشست دانشجویان و اساتید میهمان حجت الاسلام والمسلمین محمد سلطانی معاونت پژوهش موسسه تمهید بودند.

این جلسه دوشنبه ۲۱ آذرماه ساعت 10 در سالن جلسات دانشکده قم برگزارشد و دانشجویان و طلاب دیگر دانشگاه ها هم

نشست پاسخگویی استاد بهجتپور به شبهات بحث تحدی
در مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی

تحدی شامل گفتارهای قرآنی است

حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: تحدی قرآن کریم به یک سوره و ده سوره و کل قرآن است نه به یک آیه و یک کلمه. قرآن تحدی به یک آیه نکرده است بلکه تحدی به یک گفتار کرده است.

عبدالکریم بهجت پور

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه ۲۹ آذرماه در نشست علمی «شبهات تحدی در قرآن کریم» که از سوی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزارشد، گفت: آیات تحدی ابتدا در سوره مبارکه قصص براساس ترتیب نزول نازل شده که سوره ۴۹ در سیر نزول است و مشرکان مطرح کردند که چرا کتابی مانند کتاب موسی از سوی خدا به پیامبر(ص) اعطا نشده است و خداوند پاسخ فرمود: قُلْ فَأْتُوا بِکِتَابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ؛ بگو پس اگر راست مى‏ گویید کتابى از جانب خدا بیاورید که از این دو هدایت کننده‏‌تر باشد تا پیروی‌اش کنم؛ تحدی از سوره ۴۹ قرآن و آن هم در مقایسه بین تورات و قرآن آغاز شد.

وی افزود: آیه دیگری که در مورد تحدی مطرح شد آیه شریفه «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا؛ بگو اگر انس و جن گرد آیند تا نظیر این قرآن را بیاورند مانند آن را نخواهند آورد هر چند برخى از آنها پشتیبان برخى [دیگر] باشند»، در سوره مبارکه اسراء بیان شده است و بعد هم در سوره مبارکه یونس یعنی

 در این بخش با کلیک بر روی عنوان مقاله، شما به صفحه دانلود مقاله منتقل خواهید شد.

اگر کلید کنترل (ctrl) را نگه دارید، مقاله در صفحه ای جدید به شما نشان داده خواهد شد.

۱. 

گونه شناسی روش قرآن کریم در فرهنگ سازی الزامات رفتاری جامعه اسلامی (مطالعه موردی: الزام رفتاری انفاق و توجه به وضع نیازمندان)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده: عبدالکریم بهجت پور رحیم حاصلی نفیسه زارعی

منبع: قرآن، فرهنگ و تمدن سال دوم پاییز ۱۴۰۰شماره ۱ (پیاپی ۵) 86 – 103

 ۲. 

بررسی نقش آیه «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ...» در کیفیت دعوت رسول اکرم (ص)(مقاله پژوهشی حوزه)

نویه: رحیم حاصلی ایرانشاهی عبدالکریم بهجت پور سید محمد نقیب

منبع: پژوهش های قرآنی سال بیست و ششم بهار ۱۴۰۰ شماره ۱ (پیاپی ۹۸) 47 – 70

 ۳. 

روش ایجاد تحول فرهنگی اجتماعی با الهام از اهداف قرآن در سیر نزول(مقاله علمی وزارت علوم)

منبع: فلسفه دین سال هفدهم پاییز ۱۳۹۹ شماره ۳ (پیاپی ۴۴) 361 – 392

 ۴. 

علاقه مندان جهت دریافت رزومه استاد بهجتپور بر روی لینک ذیل کلیک نمایید

رزومه استاد حجت الاسلام عبدالکریم بهجتپور

 کلید واژه ها: سیر نزول قرآن فرهنگ سازی انفاق توجه به وضع نیازمندان

حوزه های تخصصی:
    شماره صفحات: ۸۶ - ۱۰۳
    چکیده:
    قرآن کریم در سیر نزول خود، به منظور ایجاد فرهنگ اسلامی، الزامات رفتاری خاصی را مورد تأکید و پیگیری قرار داده و علاوه بر آن اقداماتی را به منظور فرهنگ سازی این الزامات در جامعه اسلامی به مرحله اجرا گذاشته است. مقاله حاضر سعی نموده است از میان این الزامات، به گونه شناسی روش قرآن کریم در فرهنگ سازی «الزام رفتاری انفاق و توجه به وضع نیازمندان» در جامعه اسلامی بپردازد. این گونه شناسی با بررسی و مقایسه اهداف ناظر بر این الزام رفتاری در دو دوره نزول مکی و مدنی قرآن کریم، به صورت توصیفی- تحلیلی، صورت گرفت. بررسی صورت گرفته نشان می دهد که