عنوان پایان نامه : روش قرآن در نهادینه کردن باور به ربوبیت الهی در جامعه صدر اسلام
پایاننامه کارشناسی ارشد رشته معارف قرآن
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بهجت پور
استاد مشاور: دکتر محمد مرادی
نگارنده: محمد سلطانی
سال دفاع: 1389
دانشگاه مفید قم
چکیده
قرآن به عنوان عظیمترین منبع شناخت هستی و انسان در اختیار ماست. نزول تدریجی آیات و سورههای قرآن و انتخاب هوشیارانه آیهها متناسب با ظرفیتهای مخاطبان، چالشها، ضرورتها و پرسشها حکایتگر آن است که خدای حکیم، دستیابی به آموزههای دینی و به کارگیری صحیح آن را تنها در انتقال محتوای ارزشمند معارف و احکام نمیداند؛ بلکه روش بیان این محتوا نیز در هدف نزول قرآن کاملاً دخیل است. این پژوهش اولین تلاش در جهت کشف روش قرآن در تحول اولین مخاطبان خویش است.
پس از مراجعه به ترتیب طبیعی نزول قرآن درمییابیم که ربوبیت، اولین مفهومی است که در خدمت به بارنشستن اصلیترین پیام قرآن ـ یعنی یکتاپرستی ـ و پذیرش بسیاری از دیگر امور میباشد. ضرورت کشف روش قرآن در نهادینه کردن ربوبیت در هندسه معرفتی عرب جاهلی و چگونگی اثبات و استفاده از آن در دیگر مباحث، بنده را ـ با تمام سختی این راه ـ به نگارش این تحقیق متقاعد نمود.
هدف علمی این تحقیق نمایاندن گوشهای از عظمت قرآن به وسیله کشف روش تحول از آن و آزمودن سبک تفسیر به ترتیب نزول در تحقیقات موضوع محور قرآنی است و هدف عملی آن کشف اولین گام تحولآفرین قرآن و استفاده از آن در تربیت اسلامی است.
پایاننامهی «روش قرآن در نهادینه کردن باور به ربوبیت الهی در جامعه صدر اسلام» در یک مقدمه و پنج فصل و یک خاتمه تنظیم شده است.
فصل اول با عنوان «مفاهیم و روش طرح بحث»، از دو گفتار تشکیل شده است. در گفتار اول به تعریف مفاهیم کلیدی پژوهش («روش»، «ترتیب نزول»، «عبد»، «اله» و «الله») پرداخته شده است.
از آنجا که این پژوهش، روشی نو در پژوهشهای قرآنی ارائه میدهد، در گفتار دوم به توضیح روش طرح مباحث و توجیه گرایش به ترتیب نزول سورهها و چگونگی به دست آوردن اسناد و جداول ترتیب نزول پرداخته شده که پس از بررسی مقایسهای اسناد، روایت مشهورتر به عنوان معیار در ترتیب چینش سورهها قرار گرفته است.
فصل دوم با عنوان «نگاه عرب جاهلی به توحید ربوبی و توحید بندگی و برخورد اسلام با آن»، در دو گفتار تدوین شده است. ابتدا به بررسی بینش و رفتار عرب جاهلی در رابطه با ربوبیت و بندگی میپردازد که در این راستا مباحثی چون «دین»، «شرک»، «بتها» و «خرافاتِ» مربوط به صاحب اختیاری و پرستش در عصر جاهلی مطرح میشود و در گفتار دوم به برخورد خداوند با بینش جاهلی در قالب مباحثی چون «مبارزهی انبیای الهی با شرک بندگی، توحید بندگی محور دعوت انبیا، توحید بندگی و توحید ربوبیت محور دعوت در اسلام و کتاب جاوید آن قرآن» پرداخته شده.
فصل سوم با عنوان «گزارشی اجمالی از جایگاه ربوبیت در مباحث قرآنی» در 23 سورهی ابتدای نزول، به تعقیب مفهوم ربوبیت به عنوان اولین و اساسیترین مسألهی مطرح شده در قرآن و نحوهی به کار رفتن آن در این سورهها میپردازد و از بررسی سورهها این نتیجه حاصل میشود که: رب پیامبر7 با ویژگیهای منحصر به فرد در کنار دیگر مدعیان ربوبیت مطرح میشود. به عنوان رب همه انسانها معرفی میشود. در ادامه جایگاه پروردگار در زندگی انسان و نحوهی ارتباط صحیح انسان با الله به عنوان پروردگار شایسته پرستش، بیان میگردد. سپس با بیان نقشهای گوناگون پروردگار در حیات و سعادت بشر، به رابطهی انسان، پروردگار و نعمت اشاره نموده و نقش پذیرش ربوبیت الهی در رابطهی انسان با خودش، خداوند، هستی و جامعه بیان میشود و کسی که این رب را پذیرفت، موظف به جداکردن صف خود از پرستندگان دیگر ربهای ادعایی میگردد و در ادامه خداوند نگرانیها و شبهات، پس از این اعلام موضع را از میان برده و به زدودن پیرایههایی که بر بندگی خالصانهی رب وجود دارد، اهتمام ورزیده است.
فصل چهارم با عنوان «برهان ربوبیت توحیدی» به بررسی سیر استدلالهای قرآن بر ربوبیت در ترتیب طبیعی نزول پرداخته شده و به ارتباط بین سورهها و نیز روش قرآن در طرح مسأله و نحوهی استدلال بر آن توجه میشود.
از دیگر موارد ضروری در راستای کشف و شناسایی روش مطرح شدن ربوبیت الهی در قرآن، بررسی کاربستهای ربوبیت در قرآن میباشد که فصل پنجم در دو گفتار به آن اختصاص دارد. هدف آن است که روشن شود ربوبیت در خدمت به بار نشستن کدام یک از معارف، اخلاقیات و رفتار و دستورات اسلامی قرار گرفته است و چگونه این مهم محقق شد؟ در این پژوهش روشن میشود که این کاربستها در دو دسته قرار میگیرند:
1ـ «کاربستهای ربوبیت در رابطه با رسالت و رسول» که در گفتار اول در قالب 16 بند از آن بحث میشود و هدف این است که نشان دهیم ربوبیت در راستای تربیت رسالی پیامبر و تثبیت قلب ایشان اصلیترین صفت مورد توجه بوده و همه خطابها، امر و نهیها، دلداریها و ... با توحه به ربوبیت خداوند به پیامبر 7 اعلام شدهاند.
2ـ «کاربستهای ربوبیت در رابطه با مردم» در این گفتار سیر طبیعی نزول سورهها در ایجاد تغییر و تحول مردم به واسطه ربوبیت الهی، مورد پیگیری و تحقیق قرار میگیرد..
در خاتمه با جمعبندی مباحث و پیشنهاداتی سازنده جهت ادامهی این راه و تحولی عمیق در فرهنگ اسلامی به پایاننامه خاتمه داده شده است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.