103. سورۀ نور
شناسة سوره
این سوره در میان مفسران و دانشمندان علوم قرآن فقط به "نور" نامیده شده است. وجه نامگذاری به سبب بهکاررفتن این لفظ درآیۀ سی و پنجم سوره است.
این سوره به نظر غالب مفسران و اندیشمندان علوم قرآن مدنی است. برخی بدون هیچ وجه قابل توجهی آیۀ 55 و 58 این سوره را مکی دانستهاند.[1] سیاق و مفاد این آیات با فضای مدینه و مخاطبان مؤمن سوره تناسب روشنی دارد.
این سوره صد و سومین سورهای است که بعد از سورة نصر و قبل از سورۀ حج بر پیامبر اکرم9 نازل شده است. سورۀ نور با 64 آیه در ترتیب مصحف رسمی در جزء هیجدهم قرآن، در ردیف بیست و چهارم بعد از سورۀ مؤمنون و قبل از سورۀ فرقان قرار دارد.
مقصود سوره
نفوذ برخی از احکام فردی، خانوادگی و اجتماعی مرتبط با عفاف جنسی در قلب مؤمنان با تقویت خوف از خدای متعال.
محتوای سوره
سوره به پنج بخش به ترتیب زیر تقسیم میشود:
1. آیۀ 1: هدف سوره؛ انزال آیاتی روشنگر برای تذکر
بخش اول، مقصود از نزول سوره را متذکر میشود.
2. آیات 2- 20: احکامی دربارۀ زنا
مرحلۀ اول بیان مجازات شدید زن و مرد زناکار و شرط سنگین اثبات قضایی آن، برای غیر مرد و همسرش، "چهار شاهد" و در مورد مرد و همسرش، اجرای "لعان" است، حتی اگر شخصی، دیگرى را متهم کرد ولی نتوانست ادعاى خود را در محکمۀ قضاوت اسلامى به ثبوت برساند خود مجازات شدید (چهار پنجم حد زنا) خواهد داشت، تا کسى تصور نکند مىتواند با متهم ساختن دیگران به سادگى آنها را به مجازات اسلامى بکشاند، بلکه به عکس، خود گرفتار مجازات خواهد شد. به همین مناسبت حدیث معروف "افک" و تهمتى که به یکى از همسران پیامبر9زدند مطرح، و به شدت این مسئله را پی میگیرد، تا کاملا روشن شود شایعه ساختن برای افراد پاک چه مجازات سختی دارد و چه گناه سنگینی است.
3. آیات 21-33: احکام پیشگیرانه از انحرافات جنسی
در این بخش به جنبههای پیشگیرانه از انحرافات جنسی توجه میدهد و احکام عفتورزی در عرصههای گوناگون را بیان میدارد: ابتدا راه توجه غفران الهی به مؤمنان را انفاق و چشمپوشی و گذشت از دیگران دانسته است. این دستور مقدمۀ تربیت روح عفاف و خودداری از پردهدری دیگران و توجه به پردهپوشی خدا از گناهان افراد است. سپس اصل حاکم در برائت مؤمنان از امور ناپاک را مطرح، و از غفران و پردهپوشی خدا یاد میکند. همچنین مؤمنان را از ورود بیاجازه به خانۀ دیگران باز میدارد. در ادامه به یکى از مهمترین راههاى پیشگیرى از آلودگیهاى جنسى میپردازد و مسئلۀ نهى از چشمچرانى مردان از زنان و زنان از مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش میکشد و به تفصیل در این زمینه بحث مىکند؛ چراکه یکى از عوامل مهم انحرافات جنسى، چشمچرانى و بىحجابى است و تا آنها ریشهکن نشوند آلودگیها بر طرف نخواهند شد.
همچنین به عنوان یک پیشگیرى مهم از آلودهشدن به اعمال منافى عفت، دستور ازدواج سهل و آسان را میدهد، تا از طریق ارضاى مشروع غریزۀ جنسى با ارضاى نامشروع مبارزه کند و بر ضرورت عفتورزی جوانان و یاری مردم بر این امر تا هنگام ازدواج جوانان تأکید میورزد.
4. آیات 34- 57: موعظه و نرمکردن دلهای مؤمنان و نفوذ نور احکام در دل آنان
از آنجا که پایبندی به احکام عفاف الهی، مستلزم گذشت از خواهشهای نفسانی است و گذشت از آن با تقویت خوف از خدا حاصل میشود؛ در این بخش، که به هدف موعظه و نرمساختن قلوب مؤمنان و نفوذ نور احکام در دلشان نازل شده، خدای متعال مؤمنان و کافران را با هم میسنجد و با تشبیه زندگی مؤمنان به نور و زندگی کافران به تاریکی، از قدرت خدا در اجرای آنچه اراده کند، سخن میگوید. همچنین از گروههایی از مؤمنان که در برخورد با دستورهای خدا و رسول، مواضع درست نمیگیرند و تنها در مواردی که حق به سود آنان و مرغوبشان باشد، پیرو آن میشوند، انتقاد شدید میکند. بیان میدارد تنها مؤمنانی که اطاعت کامل از خدا و رسول کنند و از خدا خشیت داشته باشند و از معصیت او بپرهیزند، به رستگاری و مطلوب خود خواهند رسید. این مؤمنان را در دنیا به خلافت در زمین وحکومت در آن با ایمنی از دشمنان وعده میدهد.
5. آیات 58- 64: احکام اذن و اجازه در دو ساحت خانوادگی و اجتماعی
این بخش نیز به احکام اذن و اجازه در دو ساحت خانوادگی و اجتماعی توجه داده است. در این آیات خدای متعال از آداب معاشرت و اصول تربیت فرزندان و ادب آنان در برابر پدران و مادران سخن میگوید و بیان مىدارد در اوقات خاصى که احتمال خلوت زن و شوهر با هم وجود دارد، فرزندان بدون اجازه وارد اتاق آنها نشوند و از این راه، موجباتی براى انحراف اخلاقی آنها فراهم نگردد. سپس به زنان بازنشستۀ از ازدواج، اجازۀ تخفیف در حجاب را میدهد. نیز برای گروهی از مؤمنان دربارۀ خوردن از غذای برخی از خویشاوندان بدون نیاز به اخذ اجازه از صاحبخانه، مجوز صادر میکند. همچنین بر ضرورت اخذ اجازه در همراهی نکردن پیامبر9 در برخی امور اجتماعی تأکید میکند. به همین مناسبت، از برتری وی بر مؤمنان سخن میگوید. به منظور تثبیت و تقویت پشتوانۀ احکام بیان شده، با سخن از حضور علمی و دقیق و نزدیک خدا بر حال و آیندۀ مؤمنان، سوره را به پایان میرساند.
ارتباط سوره
در سورۀ حشر مؤمنان به رعایت جانب خدا و خشیت از مخالفت با اوامر او در امور سیاسی و نظامی توصیه شدند. در سورة نصر دربارۀ مراقبۀ نفس در هنگام رسیدن به مطلوب و مرغوبی که بر اثر یاری خداوند و پیروزی به سبب ایمان به دست میآمد، سخن گفت. در این سوره بر مراقبۀ علایق و خواستههای غریزی و طبیعی تأکید کرد و به تشویق مؤمنان با تقویت صفت خوف از خدا برای رهایی از لذتهای نامعقول و عفتورزی در این گونه امور پرداخت.
فضیلت سوره
در حدیثی از امام صادق7 مىخوانیم:
«حَصِّنُوا أَمْوَالَکمْ وَ فُرُوجَکمْ بِتِلَاوَةِ سُورَةِ النُّورِ وَ حَصِّنُوا بِهَا نِسَاءَکمْ قَالَ مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَتَهَا فِی کلِّ یوْمٍ أَوْ فِی کلِّ لَیلَةٍ لَمْ یزْنِ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیتِهِ أَبَداً حَتَّى یمُوتَ؛[2] اموال خود را از تلف و دامان خود را از ننگ بىعفتى با تلاوت سورۀ نور حفظ کنید، و زنانتان را در پرتو دستورهایش از انحرافات مصون دارید که هر شخصی قرائت این سوره را در هر شبانه روز ادامه دهد، احدى از خانوادۀ او هرگز تا پایان عمر گرفتار عمل منافى عفت نخواهد شد».
تناسب این روایت با مقصود و مفاد آیات سوره روشن است. امام صادق7 به مؤمنان سرپرست خانواده توصیه میکند که برای به دست آوردن ثمرههای تربیتی این سوره آن را پیوسته تلاوت کنند. روایت بالا حامل این نکتۀ ظریف است که تعهد به رعایت عفت در خانواده از جمله وظایف سرپرست خانواده است. این تعهد شخص را مسئول مراقبت از پاکدامنی اعضای خانواده میکند و تلاوت مستمر سورۀ نور نیز این تعهد را بارورتر و خانوادهها را شادابتر میکند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.