رهبرعزیز انقلاب در نماز جمعه باشکوه این هفته با استفاده از سوره ابراهیم (72 نزول در مکه)، دو صفت را برای مردم ایران بیان نمودند؛ «صبار شکور»
بر آن شدیم تا اشارهای داشته باشیم که قرآن برای تربیت نسل مخاطب نزول و ایجاد صفت شکرگزاری در آنها، پیش از این در سیر نزول، در طرحی حکیمانه مبادرت به تربیت شاکرانه مسلمانان نموده است. پیشنهاد بنده برای این روزها، تمرکز طلاب و ائمه جماعات و اساتید حوزه تبیین شکرگزاری و ناسپاسی است، با بیان تفسیرتحلیلی سوره لقمان (57 نزول در مکه). بدین منظور نکته ناب روششناختی که در تفسیر همگام با وحی جلد ششم، به قلم استاد ارجمندم حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور به رشته تحریر درآمده است، برای سرنخ تولید محتوا خدمتتان تقدیم می شود.
شکرگزاری، سرآمد حکمت است. (ر.ک: آیهی 12) و پروردگار حکیم، برای انگیزش مردم بهسمت شکرگزاری، ابتدا به نعمتهای منحصر بهفردی که حس شکرگزاری از خدا را زنده کند، توجه داده، پس از آن، به تجلیل از لقمان پرداخت؛ او که حکمتش وی را به شکرگزاری ترغیب میکرد. سپس همین شکر را درقالب نصایح وی به فرزندش، دنبال کرده و روشن کرده سپاسگزاری، از خدا یا والدین، چنان اهمیتی داشته که از اولیترین توصیههای پدر حکیم به فرزندش بوده است. (ر.ک: آیهی 14) سپس با بیان برخی از نعمتهای الهی که بهمنظور تسهیل زندگی و تأمین رفاه مردم (ر.ک: آیهی 20) ایجاد شده است و گرفتن اعتراف از مشرکان دربارهی نعمت آفرینش آسمانها و زمین، و بیان مالکیت مطلق او بر هستی (آیات 25 و 26) و بیان ناممکن شمردن شمارش نعمتها (آیهی 27) و توضیح نعمت خدا در سامان دادن به حرکت شب و روز و ماه و خورشید (ر. ک: آیهی 29) و نیز یادآوری نعمت حرکت کشتیها در دریاها (ر. ک: آیهی 31) انگیزهی شکرگزاری را تقویت میکند و در این بین، از ناسپاسی و منکر شدن برخی از مردم و تبعات منفی ناسپاسی و انکار، پرده بر میدارد. (ر.ک: آیات21، 23، 24، 25، 32). خلاصه؛ چشم بشر، آنگاه به حقیقت باز میشود که آیات الهی را در تکوین و تشریع ببیند، و این اتفاق، هنگامی حادث میشود که پیشتر چشم انسان به نعمتهای الهی و بخشندگی او، باز شده باشد.
از دیگر سو، خدای حکیم در سورهی لقمان برای منفور کردن ناسپاسیها، روش ویژهای بهکار گرفته است: ابتدا به آسیب استکبار از پذیرش به آیات شنیداری توجه میدهد، و انسانهای مستکبر را کسانی میشمرد که در برابر قرآن و بیانات رسول6، به خرید سخنان بیهوده بهمنظور گمراهسازی مردم روی میآورند. (ر.ک: آیات 6 و 7) سپس این گروه را که بهدلیل استکبار در برابر شنیدن حقیقت توحید، شرک میورزند، با بیان برخی از آفرینشهای بزرگ مانند آفرینش آسمان بدون ستون، کوهها، گسترده کردن جنبندگان در زمین، و رویش سبزهها بهوسیلهی باران، مخاطب ساخته و از آنها میخواهد اگر شریکان مورد ادعا یا خود آنها نیز مخلوقی دارند، عرضه کنند تا با این کار، دست آنها را از وجود هرگونه برهان بر شرک، خالی، و رفتار مستکبرانه و منکرانهی آنها را در برابر آیات الهی، تقبیح کند. پس از آن شکر نعمت را دلیل و شاهد حکمت و رشد عقلی افراد شمرده، یادآور میشود که ناسپاسی، به خود افراد، لطمه وارد میکند و خدای متعال بینیاز از سپاسگزاری دیگران است. (ر. ک: آیهی 12). در گام سوم، با یادآوری قدرت تسخیر و فراهم کردن انواع نعمتهای ظاهری و باطنی که زمینهی ایمان به پروردگارند، از انسانهایی که بدون هیچ دانایی، هدایت و یا کتابی روشنگر، به جدال در خدا میپردازند، انتقاد، و ادعای آنها برای فرار از پذیرش توحید، که همانا پناه بردن به دامن تقلید از پدران مشرک است را تقبیح میکند. (ر. ک: آیات 20 و 21) و در گام چهارم با بیان استحکام دستآویز و براهین کسانی که به خدا روی آوردهاند و نیکوکارند، در برابر، از بیپایگی باورهای مشرکان پرده بر میدارد. (آیهی 22). خدای متعال در پنجمین گام، پس از اعتراف گرفتن از مشرکان به آفریدگاری آسمانها و زمین ازسوی خدا، از بیتوجهیشان به لوازم این اعتراف در پذیرش توحید ربوبی انتقاد میکند. در ادامه، با یادکرد گستردگی نعمتهای الهی، موضوع سخن، بعث و انگیزش رستاخیز قرار گرفته، و با یادآوری روز حساب، آنان را دربارهی ناسپاسی نعمتهای الهی، دچار دغدغه میکند، و چون اطلاع از شکر و ناسپاسی، نیاز به علم دارد، با نشان دادن نظم، حکمت و حسابرسی دقیق خدا در پدیدههای مهمی چون جابهجا شدن شب و روز و حرکت خورشید و ماه، از دانش خدا به پنهان و باطن رفتارها خبر میدهد تا روشن شود که خدای متعال، ناسپاسی در درون افراد را نیز میداند، چه رسد به ناسپاسیهایی که اظهار میشود. (آیهی 29). درنهایت با بیان این مطلب که انسانهای ناسپاس، هنگام برخورد با مشکلات، یادشان به صاحبنعمت میافتد، اما پس از رفع مشکل، عدهی زیادی دوباره به مسیر انکار بر میگردند، آنها را انسانهایی اهل عذر و بسیار ناسپاس میشمرد. (ر. ک: آیهی 36) و درنهایت با ترساندن مردم از پروردگار و رستاخیز آنها، به اصلاح رفتار، توصیه میکند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.