1. اولین گام اصلاح افراد با هشداردادن و بیمدادن آنان نسبت به عواقب غفلت و بیتوجهی به رفتار و باورهاشان آغاز میشود.
2. اگر هشدارها از جانب پروردگار است و انذاردهنده، تنها مبلّغ پیام اوست، در ابتدا مبلّغ باید پروردگار را به مخاطب بشناساند و سپس عظمت، بزرگی و کبریایی او را بیان دارد، تا هشدارها مؤثر واقع شوند.
3. چون هشداردادن به دیگران، به طور غالب، مخالف با طبیعت اولیه مخاطبان هشدار است، هشداردهنده یا واسطهی هشدار باید عوامل تنفرزا و مسائل حاشیهای میان خود و مخاطبان را به حداقل رساند. در غیر این صورت، همین امور به ظاهر کوچک، به توفیق نداشتن وی منجر میشود.
4. هنگامی سفارشِ دیگران به شکیبایی فایدهی لازم را دارد که سفارشکننده، امید به آینده را با نشان دادن نتیجهی تلاشهای شخصِ تحت فشار یا حداقل رسوایی و تنبیه جریان مخالف ایجاد کند. این نکته از ملاحظهی آیات سه تا هشت سوره مدّثّر آشکار میشود.
5. در امر دعوت دینی و اصلاح جامعه، غفلت از توطئهها و نداشتن تدبیر برای مقابله با نقشههای احتمالی، موجب عقیمشدن تلاشها میشود. باید شبهات پیشآمده را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کرد، چنانکه در سوره مدّثّر، توطئه ولید و اشراف مکه با طرح «نوزده پاسبان جهنم» خنثی شد.
6. چنانکه در گفتگوی اهل بهشت با اهل جهنم گزارش شد. بهترین الگوی ترساندن انسان غافل و مجرم، توجهدادن او به آیندهی شومی است که در انتظار اوست، و بیان علل و عوامل این سرنوشت است.
7. از جمله کارآمدترین راههای هشدار، باز کردن پروندهی اشخاص گرفتار و با بیانی از زبان ایشان است. در این سوره خدای متعال از زبان خود مجرمان به تحلیل علل و عوامل سقوطشان پرداخت و ملاحظات خود را بر آن اضافه کرد. یعنی پس از آنکه از زبان مجرمان به چهار علت جهنمیشدنشان اشاره کرده، ادامه داد: «فَمَا تَنفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِینَ».
8. تحلیل انگیزههای مخالفت جریانهای مخالف، یکی از نکات مهم در فرایند مقابله با آنان است؛ زیرا اطلاع بر انگیزههای واقعی آنان، مانع صرف وقت و انرژی در شبهات و ادعاهای کاذب آنان خواهد شد؛ مثلاً جبههی مخالف پیامبر ادعا میکرد خود باید به طور مستقیم صحیفهای آسمانی مشاهده کند، اما قرآن بدون پاسخ تشریحی به این ادعا، انگیزهی آنان را از طرح این دعوا مطرح کرده و آن را نتیجهی عدم ترس از روز قیامت میداند.
9. در این سوره نحوهی برخورد با توطئهگران و اشخاص لجوج نشان داده شد. کار آنان را باید به خدا واگذاشت، در برابر توطئهشان شکیبا بود، مکر آنان را پاسخ داد و حقیقت توطئهها را با چالشهایی که برایشان پیش میآوریم، آشکار سازیم.
10. تبیین مباحث کلامی دقیق به مناسبت بحث پندگیری از قرآن روشن می کند، که بزرگترین عامل بهره گرفتن از ظرفیت پدیده ها و آثار آنها مثل قرآن، تنظیم و سبقت رابطه انسان با خداست. تا رابطه با خدا اصلاح نشود، میل انسان به بهره گرفتن از این پدیدهها شکل نمیگیرد، و همین مطلب تذکر مهمی در سیر تکاملی و تحولی افراد و اجتماعات است که ابتدا باید رابطه خود با خدا را بر پایه درستی بنا گذارند تا از پدیدهها و ظرفیت آنها بهره بگیرند. این مطلب که در انتهای سوره مدثر وارد شده بود، مقدمهی ورود به سوره حمد است که در آن، رابطه انسان با خدا تنظیم میشود.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.