باسمه تعالی
مرکز تخصصی #تمهید بر اساس مجوز مرکز مدیریت حوزه علمیه قم،
🌺از میان #برادران #طلبه واجد شرایط برای سال تحصیلی 1402- 1403 ثبت نام می کند.
🌹مقطع تحصیلی: سطح #چهار
🌷رشته تحصیلی: تفسیر ترتیبی با گرایش #تفسیر_تنزیلی (به ترتیب نزول)
🌸مزایا:
1. اعطای مدرک معتبر حوزوی
2. به کارگیری دانش آموختگان در فرصت های آموزشی و پژوهشی موسسه
🌺جهت ثبت نام به سایت سنجش و پذیرش حوزه به نشانی زیر مراجعه فرمایید:
https://paziresh.ismc.ir
https://paziresh.ismc.ir
🌸مهلت ثبت نام: 1402/04/25
✅شماره تماس: 02532920244 (زمان تماس 8 تا 12)
✅نشانی: قم، بلوار شهید صدوقی، 20 متری فجر، پلاک 286
موسسه فرهنگی تمهید
https://eitaa.com/mtamhid
https://eitaa.com/mtamhid
https://eitaa.com/mtamhid
کلیّات و برنامه درسی رشته «تفسیر ترتیبی با گرایش تفسیر تنزیلی» در سطح چهار
مادة 1. عنوان
عنوان رشته؛ «تفسیر ترتیبی با گرایش تفسیر تنزیلی» در سطح چهار است
مادة 2. تعریف
سطح چهار آموزشی ـ پژوهشی «تفسیر ترتیبی با گرایش تفسیر تنزیلی» چهارمین مقطع از تحصیلات حوزوی و یکی از رشتههای تخصصی حوزه دانشی «قرآن» است، که در آن طلاب پس از گذراندن این دوره، توان تدریس، تحقیق، نقد، ارائه نظریّه، و پاسخ به نیازهای علمی و تخصّصی این رشته را کسب کرده و پس از دفاع از رساله، دانشنامهی سطح چهار رشته «تفسیر ترتیبی با گرایش تفسیر تنزیلی» دریافت میکنند.
مادة 3. اهداف
1) ایجاد تسلّط بر آراء، مکاتب و روشهای تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛
2) تقویت توان پژوهش در حدّ تحلیل، نقد و ارائه نظریه در تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛
3) ارتقاء توان پاسخگویی به نیازهای علمی و تخصّصی تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛
4) تأمین پژوهشگر مورد نیاز و زمینهسازی جهت تولید علم و توسعة دانش در تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛
5) تأمین استاد مورد نیاز در رشته تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛
6) دفاع از قرآن و پاسخ به شبهات قرآنی.
مادة 4. ضرورت
1) جایگاه برجسته قرآن به عنون اصلیترین منبع معارف اسلامی و لزوم شناخت تفسیر ترتیبی و تنزیلی در راستای آگاهی بخشی به نخبگان حوزه و جامعه؛
2) رسالت حوزه در تربیت نیروی انسانی آشنا با مبانی تفسیر ترتیبی و تنزیلی.
مادة 5. سیاستها
1) اهتمام به ارتقاء فضائل و ملکات اخلاقی و معنوى طلّاب؛
2) اهتمام به بهرهگیری از سنّتهای کارآمد حوزوی، فناوریها و روشهای نوین و مؤثّر در آموزش و پژوهش؛
3) اهتمام به رویکرد نقادانه و نظریهپردازانه، با طرح دیدگاههای چالشی مرتبط با تفسیر ترتیبی و تنزیلی؛
4) تأکید بر بهرهگیری از زبان تخصّصی رشته درفعالیّتهای آموزشی و پژوهشی؛
5) اهتمام به تأمین نیازهای علمی نظام و جامعة اسلامی در این رشته؛
6) تأکید بر شناخت تفسیر ترتیبی و تنزیلی در مورد قرآن و پاسخ علمی به آنها در سطح بین الملل.
مادة 6. نظام آموزشی
نظام آموزشی سطح چهار، نیمسالی، درسی و حضوری است. طول دوره با احتساب پایاننامه، حدّاقل 10 و حدّاکثر 12 نیمسال خواهد بود.
مادة 7. شرایط پذیرش
1) احراز صلاحیّتهای عمومی و اخلاقی؛
2) دارا بودن مدرک علمی سطح سه از یکی از رشته های حوزه دانشی قرآن؛
3) موفقیت در سنجش علمی؛
4) احراز تواناییهای لازم در مهارتهای خواندن، درک مطلب و نگارش به زبان عربی از طریق برگزاری آزمون و یا ارائة مدرک معتبر.
مادة 8. دروس پیش نیاز
ردیف |
نام درس |
ساعت |
هدف |
1 |
تاریخ قرآن |
32 |
شناخت تحلیلی و نقادانه نزول، جمع و تدوین قرآن با رویکرد نقد شبهات |
2 |
اعجاز قرآن |
32 |
شناخت تحلیلی و نقادانه وجوه اعجاز قرآن و تحدی با رویکرد نقد شبهات |
3 |
روشها و گرایشهای تفسیری |
32 |
شناخت تحلیلی و نقادانه روشها(عقلی، نقلی، تجربی، شهودی) و گرایش ها(اجتماعی، ادبی، عرفانی، کلامی) |
4 |
آشنایی با تفسیر و مفسران |
32 |
آشنایی تحلیلی و نقادانه جریان شناسی نگارش های تفسیری در طول تاریخ اسلام از ابتدا تا عصر حاضر |
5 |
قرآن و عهدین |
32 |
آشنایی با وجوه اشتراک و افتراق قرآن و عهدین با رویکرد اثبات مهمین بودن قرآن و نقد شبهات |
6 |
مستشرقان و قرآن |
32 |
آشنایی تحلیلی و نقادانه به جریان شناسی فعالیت های مستشرقان پیرامون قرآن با رویکرد نقد شبهات |
7 |
زبان قرآن |
32 |
آشنایی تحلیلی و نقادانه با مباحث زبان شناسی و نسبت آن با تفسیر |
8 |
مبانی، اصول و قواعد تفسیر |
32 |
آشنایی تحلیلی و نقادانه با اصول و قواعد تفسیر ترتیبی |
جمع ساعات |
256 |
|
ماده 9. عناوین و مشخصات کلّی دروس
ردیف |
عنوان درس |
ساعت |
|
1 |
خارج اصول (دو سال) |
220 |
|
2 |
خارج فقه (دو سال) |
220 |
|
3 |
تحقیق فقهی و اصولی 1و 2 |
64 |
|
4 |
دروس تخصصی |
دروس مشترک رشته تفسیر ترتیبی |
288 |
دروس اختصاصی گرایش «تفسیر تنزیلی» |
288 |
||
5 |
رساله علمی (پایاننامه) |
288 |
|
جمع کل ساعات |
1400 |
ماده 10: جدول دروس تخصصی
1. دروس مشترک رشته تفسیر تنزیلی
ردیف |
نام درس |
ساعت |
هدف |
1 |
روششناسی تفسیر ترتیبی |
32 |
درک استدلالی از روش تفسیر ترتیبی، انواع تفسیر ترتیبی (مانند روایی، تطبیقی، تنزیلی و..) و کشف و تبیین کاستیها و امتیازهای تفسیر ترتیبی |
2 |
جریانشناسی و قرآنپژوهی معاصر |
32 |
شناخت و ارزیابی از اهمّ جریانهای قرآنپژوهی در عصر حاضر (به ویژه نیمقرن اخیر) مانند استنطاقی، علمی و تجربی، سلفی افراطی، اجتماعی و.. |
3 |
مرجعیت قرآن در پاسخ به نیازهای انسان معاصر |
32 |
کشف و تبیین استدلالی از مواجهه هدایتگرانه قرآن در تحولات فکری و علمی جدید جهت پاسخگویی به مقتضیات و موضوعات مورد نیاز انسان معاصر |
4 |
روش اهل بیت علیهم السلام در تفسیر قرآن |
32 |
کشف و تبیین (توصیف) استدلالی از مکتب تفسیری اهل بیتعلیهم السلام برای تدوین الگوی درست از تفسیر بر اساس طبقهبندی روایات و تدوین معیارها و شناخت راهبردها |
5 |
رابطه قرآن و سنت |
32 |
شناخت استدلالی از رابطه قرآن و سنت و ارزیابی (رویکردها) نظریهها دربارهی آن |
6 |
جایگاه توحید در نظام معرفتی، اعتقادی و فقهی حقوقی قرآن |
32 |
شناخت استدلالی از جایگاه توحید در نظام معرفتی، اعتقادی و فقهی و حقوقی قرآن |
7 |
زبان قرآن |
32 |
شناخت تحلیلی و نقادانه با مباحث زبان شناسی و نسبت آن با تفسیر قرآن |
8 |
انسانشناسی قرآن |
32 |
بررسی و تحلیل استدلالی ظرافتها و ظرفیتها، اوصاف و ویژگیهای انسان به عنوان مخاطب هدایتهای قرآن |
جمع ساعات |
256 |
|
2. دروس اختصاصی گرایش تفسیر تنزیلی
ردیف |
نام درس |
ساعت |
هدف |
1 |
تاریخ تحلیلی تفسیر تنزیلی |
32 |
بررسی استدلالی، تحلیلی و نقادانه سیر تکوین و تطور گونههای {} تفسیر تنزیلی |
2 |
مبانی و اصول تفسیر تنزیلی |
۳۲ |
بررسی استدلالی و تحلیلی مبانی و اصول تصوری و تصدیقی فهم و تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول |
3 |
قواعد تفسیر تنزیلی |
32 |
بررسی استدلالی و تحلیلی قواعد کاربردی تفسیر تنزیلی |
4 |
روش تفسیر تنزیلی |
32 |
|
5 |
تفسیر تنزیلی 1 |
32+32 نظری ـ عملی |
تسلط بر مهمترین مهارتها جهت پیاده سازی مبانی، اصول و قواعد تفسیر تنزیلی در چند سوره مکی |
6 |
تفسیر تنزیلی 2 |
32+32 نظری ـ عملی |
تسلط بر مهمترین مهارتها جهت پیاده سازی مبانی، اصول و قواعد تفسیر تنزیلی در چند سوره مدنی |
7 |
بررسی تطبیقی تفاسیر تنزیلی |
32 |
بررسی و تحلیل نقادانه اشتراکات و تمایزهای بروندادهای تفسیری در تفاسیر ترتیب نزولی |
8 |
فرهنگ و تمدن سازی با رویکرد تفسیر تنزیلی |
32 |
بررسی استدالی و تحلیلی روشهای قرآن در فرهنگسازی و تمدنسازی |
9 |
الگوی تربیت با رویکرد تفسیر تنزیلی |
32 |
بررسی استدلالی و تحلیلی روشهای قرآن در نهادینه کردن آموزههای اعتقادی، اخلاقی، یا فقهی |
10 |
پایان نامه |
288 عملی |
|
جمع ساعات |
640 |
|
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.