به اطلاع برسانم به حمد الله در سه شنبه گذشته سرکار خانم رضایی از پایان نامه سطح سه خود در مدرسه علمیه معصومیه قم دفاع نمودند.
عنوان پایان نامه ایشان
راههای نهادینه سازی باور به رزاقیت الهی در قرآن (با توجه به سیر تنزیلی)
استاد راهنما: استاد عبدالکریم بهجت پور
ضمن تبریک به ایشان و آرزوی موفقیت های روز افزون برای ایشان و دیگر دوستان پژوهشگر تنزیلی ، چکیده پایان نامه ایشان تقدیم می گردد.
ان شاء الله به زودی شاهد باشیم تا نتایج تحقیق ایشان در یکی دو مقاله علمی پژوهشی به جامعه علمی ارائه گردد و با تکمیل نظرات داوران این پایان نامه را تبدیل به کتاب کرده تا جامعه مومنان به قرآن از آن بهره ببرند.
چکیده:
قرآن کتابی جهان شمول و برای همه زمانها و مکانها است. خدای متعال گروههای مختلف انسانها را مورد خطاب قرار داده است و حداقل با دو گروه از مخاطبان سخن گفته است. گروه اول مکیان و مدنیان معاصر نزول بوده اند که خطابهای مستقیم قرآن متوجه آنها و تغییر و تحولشان، هدف اولیه نزول کلام خداوند بوده است. گروه دوم مردمی که پس از آنها آمده اند و نقشهایی مانند گروه اول بازی کرده اند و احکام الهی شامل آنان میشود. ترتیب نازل شده اثربخشی فراوانی بر مخاطبان اول ساکن در مکه و مدینه داشته است. چرا که نزول هر بخش از آیات متناسب با شرایط، وضعیت، نیاز و مواضع مثبت و منفی آنها بوده است. در زمان پس از نزول با توجه به قاعده جری و تطبیق میتوان خطابات و آموزه های قرآن را به تمام زمانه ها تسری داد.
انسانها فطرتی پاک و ویژگیهای مشترک دارند، که جدای از خصوصیات مردم معاصر نزول، در نظر گرفته میشوند و مورد خطاب کلام خداوند و هدایت الهی قرار میگیرند. این پژوهش بر اساس سبک ترتیب نزول انجام شده است. برپایه نظریه پرداز این سبک، سیر نزول قرآن را میتوان به 4 مرحله تحولی ـ متناسب با چهار مرحله گفته شده برای رشد جامعه پیروان پیامبر اکرم] در آیه 29 سوره فتح ـ تقسیم کرد که خداوند متعال با توجه به مخاطبان آن مرحله آموزه های خاصی بیان نموده است.
در امر باور به رازقیت الهی، خداوند در مرحله اول تحول، به رازقیت و ربوبیت خود اشاره می کند تا تفکر انسانها را تصحیح نماید و خود را رازق تمام موجودات و بینیاز از غیر عنوان مینماید و به انسانها اطمینان میدهد او قادر و روزیدهنده همه است و کلید آسمانها و زمین بهدست او می باشد. سپس به انواع رزق الهی اشاره میکند که شامل رزق دنیوی و اخروی میشود. رزق دنیوی شامل همه انسانهای مومن و کافر است. متاع قلیل دنیا فانی و زودگذر است و عطای کم و زیاد آن بر اساس حکمت الهی می باشد. رزق بهتر و جاوید، رزق اخروی است که مختص مومنین است. مومنین که تا این مرحله نزول، ایمان و باور به رازقیت در دلشان جوانه زده است،
در مرحله دوم تحول باور به رازقیت در قلبشان تثبیت میشود. خداوند با تعابیر مختلف، قلب مومنین را تقویت و ارزشهای دینی را تثبیت می نماید و به تفکیک جبهه مومنان از کفار میپردازد. دراین دوره گفتمان دینی رزاقیت الهی را با مومنان تکمیل و تثبیت می کند، اما رویکرد اصلی جدا سازی دو جبهه مومن از کافر در این باره است؛ رفتارهای نادرست جامعه کافر و مشرک را در موضوع رزاقیت را رد میکند و مومنین را سفارش به دوری از رفتار ناصحیح آنان مینماید. از سرنوشت تلخ و دردناک و عذاب کفار یاد میکند و چشماندازی از عاقبت نیک مومنین را برایشان ترسیم مینماید تا قلوب مومنین بر ایمان و تصدیق حق در باره این عنصر معرفتی اسلام ثابت و قرار گیرد.
در مرحله سوم تحول به هنجارسازی باور به رزاقیت پرداخته می شود. درقلب مومنین تا این مرحله باور به رازقیت تثبیت شده است و رزق را از آن خدا میدانند خداوند که تا کنون ایشان را به انفاق و زکات در پرتو توجه به رزاقیت خدا تشویق کرده ، در این مرحله به انفاقات مالی دستور وجوبی می دهد و به اجمال محدوده هایی زمانی و کمی، و موضوعاتی چون جهاد مالی را بخشی از هویت دینی متقین و مخبتین قرار می دهد. این اقدامات برون داد اعتقاد به رازقیت الهی هستند. دراین مرحله کیفیت های اخلاقی و چگونگی انفاق پسندیده بیان میشود: باید به دور از بخل و ریا و خالصانه برای رضای الهی باشد و به حد اعتدال صورت گیرد.
درمرحله چهارم چالش های مومنان، برای حفظ این اعتقاد، آسیبشناسی شده و از تبعیت و فریب گفتههای مشرکین و منافقین که برای ترک انفاقات تلاش می کردند: ( وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ یَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ » توبه 114/ 67) نهی میشوند.و آنها را به داشتن تقوا و پایبندی بر میثاق الهی امر میشود و از شکست پیمان الهی در انفاق به شدت نهی می کند.
واژگان کلیدی: رزق، رازق، ترتیب نزول، نهادینهسازی
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.