موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
شنبه تا چهارشنبه 10 تا 12
حضور با تماس قبلی
آدرس: قم، خ شهید صدوقی، خ 20 متری فجر، پ 286
تلفن: 02532920244
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

یکی از موارد رفع ابهام، رفع ابهامات ادبی بلاغی است.

در این مطلب نمونه ای از توجه به علم صرف و ریشه شناسی در تفاسیر را خدمتتان تقدیم می کنم

این نمونه، کلمه «تزدری» است که فقط یک بار در آیه 31 سوره هود « وَ لا أَقُولُ لِلَّذینَ تَزْدَری أَعْیُنُکُمْ لَنْ یُؤْتِیَهُمُ اللَّهُ خَیْراً» آمده است.

مفسرین در معنای این واژه اختلافی نداشته و آن را به حقیر شمردن و عیب گرفتن از ریشه «زری» معنا کرده‎اند. اما در تصریح به هیئت اصلی آن و ریشه‎اش، به سه گونه عمل کرده‎اند: برخی مانند کاشانی (منهج الصادقین، 4/ 433) ، ابوالفتوح رازی (روض الجنان، 10/ 261)، طیب (اطیب البیان، 7/ 43)، آیه را تفسیر و متعرض آن نشدند. برخی مثل شیخ طوسی (التبیان، 5/ 476)، طبرسی (مجمع البیان، 5/ 236)، فیض کاشانی (تفسیر الصافی، 2/ 441)، زمخشری (الکشاف، 2/ 396) و علامه طباطبایی (المیزان، 10 / 213)، به اختصار به باب یا ریشه آن اشاره کرده اند. مثلا شیخ طوسی آن ار از «ازدراء» و از «الزرایة» می‎داند (تبیان، 5/ 476) و فیض کاشانی نیز فقط ریشه آن را (زری) اشاره نموده است. (تفسیر الصافی، 2/ 441) اما برخی مانند شریف لاهیجی(تفسیرشریف لاهیجی، 2/ 431)، مشهدی قمی(کنز الدقائق، 6/ 150)، سمین حلبی(الدر المصون، 6/ 318)، ابن عادل دمشقی (تفسیر اللباب، 10/ 475)، ابن عاشور (التحریر و التنویر، 11/ 249)، ریشه و هیئت اصلی و تغییرات آن را به تفصیل بیان کرده‎اند. 

 

بهتر است برای پیدا کردن ریشه و هیئت اصلی کلمات حتما التحریر و التنویر ابن عاشور را مراجعه نماییم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی