موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
شنبه تا چهارشنبه 10 تا 12
حضور با تماس قبلی
آدرس: قم، خ شهید صدوقی، خ 20 متری فجر، پ 286
تلفن: 02532920244
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
خبر اختصاصی:
ذکر فقط با نام و آدرس سایت:

  مقاله بررسی روش فرهنگ ساختن عفاف و پوشش اسلامی درمردم و جامعه معاصر نزول قران توسط حجت الاسلام بهجت پور به نگارش در آمد.

این مقاله حاصل کار سه ساله استاد و خلاصه ای از کتاب روش قرآن در نهادینه سازی عفاف و پوشش اسلامی است که شامل نظریه ایشان در فرهنگ سازی عفاف و پوشش است و اولین تفسیر موضوعی تنزیلی به حساب می آید.
خلاصه مباحث این تحقیق را خدمتتان عرض می نمایم.
 بنابر دست یافته های این پژوهش، قرآن در شش گام به فرهنگ سازی عفاف و پوشش اسلامی به عنوان بخشی از هویت فردی و اجتماعی مسلمانان پرداخته است.
گام اول در سایه توجه دادن مردم به نعمت های بزرگ پروردگار به تنظیم رابطه ولایی میان بندگان و پروردگاراختصاص دارد و در ادامه با بیان اینکه کمیت مهر و قهرالهی متغیری است که از کیفیت اطاعت پذیری یا سرکشی انسان و سطح وعمق بندگی های او ازفرامین  پروردگار تأثیر می گیرد، بندگان مؤمن را برای  سیر در مراتب بالای خلوص بندگی ترغیب کرد.
در گام دوم  به هشدار در باره عوامل برهم زننده این نظام ارتباطی اشاره کرد و به نقش ابلیس و توطئه های او و سپاهش در این باره توجه داد و روش هایی به منظور مقابله با این دشمن بیان فرمود.
 در گام سوم تبدیل عفاف به عنوان یکی از ویژگی افراد مؤمن مورد توجه قرار گرفت.  و برای توانا شدن مؤمنان در مقاومت بر ارزش دوری گزینی از آلودگی های جنسی تدبیر فرمود. توجه به نعمت ها و بخشندگی خدای رحمن را موجب قدرت بر حفظ و نگهداشت افراد مؤمن ازآلودگی های جنسی دانست و نهایت اخلاص در عبادت و بندگی را موجب عصمت یافتن انسان در برابر تقاضای گناه معرفی کرد. در این مرحله از روش اسوه سازی و بیان نمونه های خوب و بد استفاده شد.
پس از آن، در گام چهارم و در شرائطی که مؤمنان شناخته شده جامعه ی مشرک و تحت فشار افراد منحرف و بلکه منسوبان خود برای بازگشت به  انواع آلود ها او از جمله آلودگی های جنسی بودند آنها را به مقاومت در برابراین فشارها و گذر از تهدیدها حتی به قیمت مهاجرت از محل زندگی ترغیب کرد.
 پس از مهاجرت به مدینه شرائط اجتماعی شدن ارزش عفاف فراهم شد. در این جا گام پنجم برداشته و ضمن بیان مجموعه ای از قوانین الهی  تکمیل کننده گام چهارم در باره عفاف فردی، به تنظیم روابط مشروع جنسی وتدابیر لازم برای برخورد با اختلالات روابط همسران اهتمام فرمود.
در نهایت در گام ششم افراد خانواده و عموم جامعه را برای کنترل و مراقبت براین ارزش اجتماعی توصیه فرمود.
لازم به ذکر است که تمامی این گام ها و ترتیب آن با توجه به ترتیب طبیعی نزول سوره ها به دست می اید و آیات این بحث در مقاله آمده و در کتابی که به زودی چاپ خواهد شد با تفسیر آیات و تحلیل نکات محتوایی و روشی آنها ، عظمت کار قرآن و پیامبر به خوبی دیده خواهد شد.
منتظر خبر چاپ مقاله و کتاب باشید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی