استاد بهجت پور در کلاس تفسیر موضوعی تنزیلی عفاف و حجاب همگام با وحی:
با توجه به سیر نزول سورهها میتوان استفاده کرد که پوشش اسلامی پدیدهای مرتبط با عفت جنسی در روابط میان زنان و مردان است. تلاش قرآن اصلاح روابط جنسی زنان و مردان و خانوادهها و جلوگیری از گرفتار آمدن در شقاوتها است. دور کردن جامعه مؤمن از مقدمات آلودگیهای جنسی مهمترین فلسفه پوشش زنان و مردان به شمار میرود. توصیه در باب کنترل چشم و نگاه در کنار پاک نگه داشتن دامن از فساد، فلسفه پوشش زنان و در مواردی مردان را به خوبی نمایان میکند. نباید پوشش اسلامی را بریده از این فلسفه توضیح داد؛ زیرا تأثیر دستور به پوشش را به حداقل تنزل خواهد داد. همچنانکه پوشش اسلامی به تنهایی عامل مهار ابتذال جنسی نیست و اموری همچون شیوه سخن زنانه، اختلاط با نامحرمان، بی انضباطی در رفتارهای جنسی داخل خانه، عدم رعایت پوشش عادی در خانه توسط همسران و عدم رعایت شرائط و زمانهای تخفیف پوشش در خلوتهای زناشویانه از جمله عوامل تأثیر نیافتن تأکید و امر بر پوشش اسلامی در اصلاح عفت جنسی جامعه میباشد.
فلسفهی بحث حجاب در قرآن این نیست که اصرار کنیم زنانمان چادر یا پوشش داشته باشند به عنوان یک مسأله اصلی و مستقل؛ بلکه یک شبکه انتظارات مطرح است که در سورههای احزاب و نور و حواشی آنها مثل بقره و نساء ذکر شده. در این شبکه تلاش بر این است که ضوابطی برای روابط زن و مرد (در دو حوزه محرم و نامحرم) تعریف شود، نه صرفا مسأله حجاب و پوشش.
پس فلسفه بزرگ حاکم بر مسأله حجاب، کنترل روابط جنسی و جلوگیری از حاشیه سازیها در روابط است. قرآن میخواهد یک چتر کنترلی و کمربند ایمنی که در وقت مناسب فعال باشد را ایجان نماید.
این فلسفهی پوشش حاکی از آن است که نسبت به عدم انضباط و به هم ریختگی اخلاقی و جنسی در جامعه اسلامی نگرانی وجود داشته است. این شبکه میخواهد یک امنیت جنسی در جامعه ایجاد کند که تلاشها و فعالیتها تحت تأثیر مشکلات جنسی، حاشیه پیدا نکند. این مجموعه باعث شده که اسلام و قرآن از اول به مسائل ارتباط جنسی توجه کند. چون جامعه پیامبر به شدت آلوده بود.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.